Nee, iedereen krijgt bij het ouder worden vlekjes, het heeft te maken met pigment en dat heeft iedereen ( behalve albino`s) Je moet alleen even de huisarts ernaar laten kijken wanneer ze ; er anders uit gaan zien, gaan jeuken, steken, omhoog komen dus dikker worden, anders van kleur zijn en dergelijke veranderingen vertonen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hoeft niet gevaarlijk te zijn, maar is wel een typisch gevalletje 'naar de huisarts'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is het niet gevaarlijk.
Ik krijg ook af en toe wat bij en er gaan een paar kleine ook vaak weg na een jaar of wat.

Als je zeker wilt weten of jouw moedervlekken gevaarlijk zijn kun je naar de huisarts, maar dat kan pijnlijk worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee als je voor controle naar de dokter gaat niet.
Ikzelf heb dat nu 3x gehad en alle 3 zijn ze weggehaald waarvan er 1 verdacht was, dat was er 1 die kon omslaan in kwaadaardig.
Dus voor de zekerheid toch maar bij de dokter langs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zijn moedervlekken?
Moedervlekken zijn goedaardige opeenhopingen van pigmentvormende cellen in de huid.
Een moedervlek is een onschuldige stoornis in de ontwikkeling van de huid. Een enkele keer is een moedervlek al bij de geboorte zichtbaar aanwezig (de zogenaamde aangeboren of congenitale moedervlek). De meeste moedervlekken ontstaan tussen het derde en twintigste jaar. Het aantal moedervlekken wordt bepaald door erfelijke factoren en door de mate waarin de huid tijdens het leven aan zonlicht is blootgesteld. Vooral (overmatige) blootstelling aan de zon in de eerste 15 jaar van het leven is van belang bij de vorming van moedervlekken Een onrustige moedervlek is o
In veel gevallen zullen deze verschijnselen berusten op onschuldige veranderingen in de moedervlek, maar het is -in voorkomende gevallen - altijd raadzaam uw huisarts of dermatoloog te raadplegen om te zien of er geen sprake is van kwaadaardige verandering in de moedervlek.
Hoe wordt de diagnose gesteld?
Op grond van de uitwendige verschijnselen kan door een in dit opzicht ervaren arts in veel gevallen met zekerheid de diagnose gewone of onrustige moedervlek, d.w.z. goedaardige moedervlek, worden gesteld. Voor het microscopisch onderzoek moet de moedervlek of het melanoom onder plaatselijke verdoving worden verwijderd.
Een kleine risicofactor voor het ontstaan van een melanoom is: het hebben van veel (meer dan 50) gewone moedervlekken of 3 of meer onrustige moedervlekken. Bij mensen met een bleke huid, met sproeten of blond/rossig haar is het risico op melanoom ook licht verhoogd. Dit zijn allemaal factoren die vastliggen en niet beïnvloed kunnen worden. De enige bekende risicofactor die wel beïnvloed kan worden, is blootstelling aan teveel zonlicht. Zonlichtverbrandingen op jonge leeftijd vergroten enigszins het risico op het krijgen van een melanoom. Het is zeker bij kleine kinderen aan te raden overmatige blootstelling aan zonlicht te vermijden. In een vroeg stadium is deze vorm van huidkanker meestal uitstekend te genezen. In een later stadium ontstaan uitzaaiingen, die een groot gevaar zijn voor de gezondheid, vaak met dodelijke afloop. Het is daarom van groot belang dat u een arts raadpleegt als u veranderingen opmerkt aan een moedervlek, als u een vreemde moedervlek ontdekt, of als u klachten heeft van een moedervlek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dat ineens ná de puberteit gebeurt, is het wel reden om even langs de dokter te gaan. Dat wil niet zeggen dát zo'n moedervlek kwaadardig is, alleen dat het risico groter is.

Ga ook naar de dokter als een moedervlek verandert, groter wordt, gaat bloeden, donkerder wordt, gaat jeuken etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb onthouden dat als een bestaande moedervlek groeit of andere vormen aanneemt, je die moet laten nakijken. Als je wat bruinige vlekjes krijgt op latere leeftijd kunnen dit pigmentvlekjes zijn die onschuldig zijn maar bij twijfel gewoon even laten checken.
Beter een keer teveel naar de dokter (bij onrust over een lichamelijk of geestelijke klacht) dan 1 keer te weinig.