Waarom krimpen mannen in elkaar als ze "onder de gordel" geraakt worden?

Wat doet het lichaam als mannen daar flink pijn lijden door een schop of slag? Het is een reflex maar waarom precies die?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als een persoon een hele heftige emotionele of pijnlijke ervaring heeft, dan wil hij terug naar de foetushouding. Kennelijk voelt hij dan die pijn wat minder en kan hij weer gaan herstellen. (zoals hij ook ooit ontstaan is).

In films zie je dit ook als een vrouw is verkracht. Geen leuke vergelijking natuurlijk, maar om de lichaamshouding even duidelijk te maken.
Trouwens ook als de man is verkracht, of heel diep in de psychose zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist!
+1

Andere antwoorden (7)

Het lijkt mij om de plek te beschermen.
Nou ben ik geen man, maar als iemand mij in de buik zou schoppen/slaan bijvoorbeeld (of waar dan ook) ga ik ook automatisch met mijn hand daar naar toe.
Ik kan mij niet voorstellen dat je de handen in de lucht gooit om vervolgens 'aaaaahhhh' te roepen.

Kijk maar naar voetballers: waar ze geraakt worden: daar gaan hun handen ook heen.
Het is deels bescherming en deels onbewust de pijn verlichten.

Dat laatste ervaar ik tenminste zo. Wanneer je je handen ergens oplegt waar het pijn doet kun je het minder doen laten voelen wanneer je de handen erop legt.
(Zo ook gebeurt bij bijvoorbeeld reiki).

Dus:

- bescherming
- (eventueel) minder pijn ervaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een man diezelfde trap tegen zijn benen geeft zal t minder pijn doen
het doet zeer omdat het de ballen onbeschermd zijn
die hangen maar te bengelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het doet gewoon veel pijn ;-b, daarom is het wel handig zoals hierboven in foetushouding te zitten zodat je minder pijn voelt in uw maag. ;-b dus meisjes, doe dit alstublieft niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bent vast van het vrouwelijk geslacht,er is namelijk niets zo pijnlijk als de mannelijke onderbuik het kleinste tikje doet al vreselijk pijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad gdanonym, verder verkrampt je lichaam van de pijn en is dit de beste houding om de pijn op te vangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ene bal kan je beter raken dan die twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet gewoon verrot veel pijn !