Ik hoorde op de radio dat de gemeente jodiumpillen uitdeelt in sommige delen van het land?

Ze delen die uit in risicodelen van Nederland die in een bepaalde cirkel om een kerncentrale wonen. Deze pil moeten ze innemen als er iets mis gaat in de centrale.
Maar wanneer moet je hem nemen als er iets mis gaat en wat doet dat pilletje dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In principe is heel Nederland risico gebied. Kijk naar het besmette gebied rond tsjernobyl.
Waarom jodium tabletten:
Bij het lekken van radio actieve stof in een centrale komt ook veel radioactief jodium vrij, iets wat het menselijk lichaam makkelijk opneemt. Dit spul heeft een halfwaarde tijd van 8 dagen...anders gezegd na 80 dagen is er nog 1 promille van die radioactieve jodium over...
Jodium komt vooral in je schildklier (en lymfe klieren) terecht. Ook radioactieve jodium.
Het doel van die jodium tabletten is dus om te zorgen dat er een volledige jodium verzadiging in je lichaam is zodat nieuw binnenkomende jodium gelijk door de nieren afgescheiden wordt. Door deze werkwijze houd je dan niet die radioactieve stof in je lichaam maar gewone "veilige" jodium.

Wanneer innemen: Direct als er bekend wordt gemaakt dat er een ernstig radio actieve lek is opgetreden, en dan een tijd lang elke dag.

Omgekeerd werkt het natuurlijk ook (bij schildklierkanker en lymfeklier kanker).
Dan moet je eerst een paar dagen absoluut jodium vrij eten en daarna geven ze je een vers aangemaakte radioactieve jodium ...zonder kerncentrale nauwelijks maakbaar medicijn dus....die dan zoveel mogelijk opgenomen wordt bij de kankercellen. En zo krijg je dan locale bestraling van die kanker. Uiteraard doet met dit in de speciale kanker bestrijding afdelingen want een dergelijke behandeling dient onder afscherming uitgevoerd te worden.(Daniel den Hoed kliniek bv)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou, ja, kijk. De jodium, dat is voor de schilklier. Dat is een klier en die doet iets en die zit in je lichaam, maar waarom weet ik ook niet want ik mocht nooit klieren toen ik op school was.
Maar! En ook! De jodium die doet ook radiotief worden. Met de kernrampcentrale krijg je dan dat overal de dingen radiotief zijn, en ook de jodium.
En! Bovendien! Want! Dat je dat als je eet dan eet je dingen en dan zit daar jodium in. Ik doe altijd jodium als ik ben gevallen, dat de veters die blijven dan onder de schoenen en dan struikel en auauauik bloei en dan moet de pleister op de elleboog en dan met jodium vanwegens de schaafwond die ont kan steken.
Dus! Vandaar! Dat met de kernrampcentrale dat alsie ontploft dan wordt de jodium radiotief en dan eet je die en dan is dat ongezond.
Maar! Dat heeft de gerering bedacht! Als je dan eerst jodium eet die nog niet radiotief is dan eet je vanzelf de radiotiefejodium niet meer op en dan wordt de schilklier niet ziek en misschien ook niet vervelend.
Derhalve vandaar! Als de radiotieve kerncentraleramp is, dan eet je de jodiumpillen en dan krijg je niet de radiotiefe jodium in de schilklier en dan blijf je beter.
Alleen! Wat ik niet weet! Waarom worden de pillen niet radiotief bij de kerncentraleramp? Waarom worden niet de spruiten radiotief of krijgen de mensen die ook thuis? Werkt het ook met betadinezalf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb jij geslikt vanmorgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen touw aan vast te knopen,is alles goed met jou ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij Harm helpt jodium niet (meer), heb ik zo het gevoell.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er duidelijk ook teveel van binnenkrijgen,pas je op met dit weer?
Ja zit is inderdaad in het kistje EHBNO (Eerste Hulp Bij Nucleaire Ongelukken:). Dat is om de invloed van de straling minder gevaarlijk te maken. Het is moeilijk te begrijpen, nu er zoveel (onderdrukte) alternatieven* zijn voor energie, benadrukken ze hoe schoon kernenergie is. Het zou geen CO2 uitstoot hebben, maar we moeten weten dat het zogenaamde CO2 probleem de 'zuurstof' voor planten en bomen is. En wat ook nog zo is, het 'duivelse' gas CO2 is gewoon koolzuur, dat is wat we in ons drinken doen voor de bubbels. We worden gek gemaakt met het CO2 'probleem', enkel om dingen door onze strot de duwen! Ik heb een tijdje terug ook een email gestuurd naar atoomstroom.nl waarin ik om duidelijkheid vraag wat betreft het CO2 'probleem, het ultieme bewijs ervoor en hoe het zit met kernafval dat trouwens geen tientallen maar honderden jaren gevaarlijk radioactief blijft! Nog steeds geen reactie... lastige vragen worden niet (graag) beantwoord!

Is dat misschien ook de reden dat wij (de geallieerde ) in Afghanistan zitten, omdat er in die bergen veel uranium zit? Of zijn we er om het volk te bevrijden van de tiran? In ieder geval zal er steeds meer animo voor komen. Ik kan me voorstellen dat je je niet op je gemak voelt als je een setje jodium pillen in je hand geduwd krijgt.

* een paar alternatieven:
- magneet motoren
- de verbrandingsmotor op water (ja het kan echt)
- de nieuwe revolutionaire zonnepaneel uitgevonden (door een student, waar je nu niks meer van hoort. Het was minimaal 3 keer beter dan de conventionele en had een 3d werking, hoefde dus niet gericht worden voor optimaal rendement)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk als het misgaat in een kerncetrale..jij geen zorgen meer kent
werk zelf in een vuilvebrander.
nederland is klein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij doelt op een volledige explosie.
Deze pillen zijn bedoeld voor effect vermindering bij ernstig lekken van radio actieve stof