Welke lichaamsdelen kun je het beste koel houden om je hele lichaam koel te houden?

En hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

lekker met je voeten in een bak water je polsen nat maken en een natte handdoek in je nek
heerlijkkkk fris
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

de plekken waar je aderen aan de oppervlakte liggen: je hoofd, polsen en enkels.

Toegevoegd na 1 minuut:
je doet dat door af en toe even je gezicht en polsen onder de koude kraan te houden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Je polsen onder de koude kraan.......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steek Uw voeten in een koude emmer water (typisch studentenrecept tijdens de hete blokmaanden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de warmte die je kwijt raakt via je huid, verlaat 50% deze via je hoofd. Een kaal hoofd heeft dus nadelen met de zon maar voordelen qua afkoelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
net zoals hier staat polsen even onder de koude kraan of de voeten koud in water koelt ook wel lekker af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik hier al las..is wat ik zelf ook altijd doe..mijn polsen onder de koudwaterkraan houden.

Omdat het bloed daar het dichtst bij het huidoppervlak komt kun je daar de temperatuur van het bloed een tikje laten dalen.

Niet dat het vreselijk veel of lang helpt..maar het geeft je tijdelijk een wat frisser gevoel.

Als je het echt goed wilt doen..stap dan onder de douche en zet de koude stroom een tijdje op heel je lichaam.

Daarna ben je blij de zon weer even op je huid te voelen..

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koude douche lijkt zinvol maar dit werkt toch deels avrechts. Door de kou trekt je huid samen waardoor de normale afkoeling op het moment dat je onder de douche uitstapt erg laag is en je daardoor snel weer warm wordt.
Als aanvulling dus op die koude douche: Vlak voor je er onder uit stapt eerst je huid weer op temperatuur brengen met wat lauw water dan houd de afkoeling langer stand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle keren dat ik dit gedaan heb..voelde ik mij als herboren na de koude douche. Ik denk derhalve dat het een beetje persoonsgebonden is, dat dus niet elk lichaam er even sterk op reageert. Bij mij werkt dit 'systeem' overigens wèl fantastisch en als de warmte na een tijdje toch weer toeslaat..begin ik gewoon weer opnieuw met het afkoelen van mijn polsen. Gr. Ton
Je handpalmen en voetzolen zijn energetische ingangen van het lichaam. Als je deze koel houdt, dan wordt je hele lichaam koel.
Dus handen wassen. Of je voeten in een koud voetenbad.

De specifieke punten zijn de middelste punt in je handpalm (als je je middelvinger en ringvinger in je handpalm legt, dan precies daartussen).

In je voeten ook het middelste punt. Ook wel borrelend punt genoemd (welke als eerste gaat prikkelen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ingevroren natte washandjes of natgemaakte ingevroren maandverbandjes onder je oksels doen wonderen. Je koelt meteen af. Hier lopen ook aderen aan de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natte pet of natte handdoek over hoofd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je hoofd onder de koude kraan houd, daalt de gevoelstemperatuur van je hele lichaam, heerlijk!

Na je hoofd onder de kraan te hebben gehouden kan je het ook een beetje droog deppen en dan voor de ventilator gaan zitten, voor een langdurig effect. Is echt lekker als je het warm hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aantal bij mij werkende theorieën

een ijsklontje of een iets kouds in je mond doen wel op passen dat e niet stikt. als je iets kouds in je mond steekt dan koelt het bloed in je gehemelte ook af wat via je hersens weer gaat waardoor je afkoelt.

een koud kompres op je hoofd leggen of op andere delen van slagader dicht onder de huid zoals polsen, enkels, liezen, haarlijn, nek etc.

iets warms drinken zou ook helpen omdat je lichaam aanvoelt dat het oververhit is en zichzelf gaat afkoelen door te zweten.

voldoende drinken sowieso omdat je als je het warm heb snel uitgedroogd raakt!