Hoe wordt gezondheid gemeten?

Wanneer ben je gezond, wanneer ben je niet zo gezond?
Wat is de ultieme gezondheid?

Dit naar aanleiding van een als GV-vragen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Kan je je eigen gezondheid bepalen, of moet een ander dat doen (medisch specialist)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Gezondheid kan op geen enkele manier gemeten worden. De geneeskunde kan alleen afgaan op de testen die thans ter beschikking staan. Het uithoudingsvermogen van een mens kan wel getest worden, dit kan vaak op een sportschool of fitnesscentrum. Het uithoudingsvermogen bepaalt in grote mate uw fitheidsniveau. In combinatie met een aantal andere metingen vormen deze gegevens een betrouwbaar beeld van uw actuele fysieke gezondheid.

Een mens met een goede gezondheid heeft ook veel energie.
Echte gezondheid is de toestand waarbij het lichaam en de geest een enorme reservecapaciteit hebben van energie (men is lichamelijk en geestelijk niet snel moe) waardoor het immuunsysteem de weefsels in een topconditie verkeren.
Gezondheid is niet enkel het ontbreken van klachten of symptomen, maar het proces dat door voortdurende conditionering resulteert in een veel aan vitale energie.

Zolang we voldoende reserves hebben, voelen we ons goed. Sommige mensen zeggen dat ze gezond zijn, maar ze weten het niet omdat ze nooit enige lichamelijk prestatie leveren, of weten niet hoe je het moet weten. Bent u nog betrekkelijk jong en kunt nog niet eens 10 minuten hard lopen dan is uw reservecapaciteit slechts gering. Of als je een keer ziek wordt bijvoorbeeld griep en je echt gezond bent, dus een goed immuunsysteem hebt, ben je snel weer beter, maar als dat niet zo is heb je kans dat je daarna blijft sukkelen en niet meer of niet snel de oude wordt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gezondheid is niet enkel de afwezigheid van ziekte, maar het optimaal functioneren van het lichaam.
Door een gezonde levenswijze zal je gezondheid zo verbeteren, dat elke dag van je leven een genot wordt, zonder ziekten, zeurende kwaaltjes en ongemak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

lijkt hoe minder organen een afwijking vertonen hoe gezonder je bent,simpel toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De World Health Organisation hanteert de volgende definitie;
Gezondheid is het gezond zijn, het gevoel dat alles in orde is, zowel in lichamelijk, in geestelijk, als in maatschappelijk opzicht. De definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO 1948): Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken.

Of iemand zich gezond voelt, is een subjectief oordeel. Niet iedereen zal bepaalde lichamelijke of geestelijke condities als gezond of ongezond beschouwen. Toch zal iemand met een ernstige ziekte niet snel zeggen, dat hij gezond is. Iemand kan bijvoorbeeld een handicap hebben, en zich toch gezond voelen. De gehandicapte kan zich gezond voelen, terwijl de omstanders hem behandelen als zieke. Dat kan een reden zijn dat de gehandicapte zich wel ziek gaat voelen

Belangrijk is dus dat er wordt gesteld dat je ook met lichamelijke klachten gezond kan zijn.! Je moet dus kijken naar de mens als geheel (biopsychosociaal / holistisch) en niet alleen naar het lichaam.

Toegevoegd na 28 minuten:
In grote mate kan je eigen gezondheid bepalen. Hangt nauw samen met de kwaliteit van leven en of je gelukkig bent in het leven. Je hebt hier niet direct een arts voor nodig om deze conclusie te kunnen trekken.
Het lastige is dat je naar 3 vlakken moet kijken; lichaam, geest en je sociaal welbevinden (biopsychosociaal) en dan een weging moet gaan maken of je gezond bent.

Toegevoegd na 33 minuten:
Het RIVM heeft wel een aantal vragenlijsten die de geestelijke gezondheid meten.
Let wel; uit deze lijsten komt een indicatie hoe het met de geestelijke gezondheid is gesteld, en geen diagnose over hoe gezond je bent.
zie; http://www.rivm.nl/vtv/object_document/o4655n18746.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
We waren tegelijk aan het typen... Prima antwoord, waardevol voor de vraagsteller. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
De schaal tussen erg ongezond en volledig gezond is een glijdende schaal. Het is niet mogelijk een bepaald niveau aan te wijzen waarboven je gezond bent, en waaronder je ongezond bent.

Net als met de temperatuur - wanneer is het warm, wanneer is het koud? Ook daar kun je niet één grens aangeven. Nog een voorbeeld: vanaf welke snelheid is autorijden gevaarlijk? Je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld 50 km/u nog veilig is en 50,1 km/u gevaarlijk is.

Daar komt bij dat gezondheid een relatief begrip is. Als ik slechte ogen heb, ben ik dan ongezond? Als ik het snel warm heb terwijl een ander die hitte juist fijn vindt - is het ene gezond en het andere niet? Als ik een zwakke maag heb en snel maagklachten krijg, maar ik daar prima mee kan leven - ben ik dan ongezond?

Neem twee mensen die allebei een prima gezondheid hebben: bijna nooit ziek, en altijd vol energie. Als de ene zonder problemen tien kilometer kan hardlopen in 40 minuten, en de andere drie uur nodig heeft voor diezelfde tien kilometer - mag je dan zeggen dat de ene persoon gezonder is dan de andere?

Gezondheid is niet iets eenvoudigs dat in één getalletje is uit te drukken. En al zou dat kunnen, dan nog kun je geen grenswaarde bedenken waarboven je gezond bent, en waaronder je ongezond bent.

Als ik dit alles overdenk, kom ik tot de conclusie dat je vraag niet te beantwoorden is.

Toegevoegd na 33 minuten:
Toevoeging n.a.v. jouw toevoeging op je vraag:

Aangezien gezondheid niet te bepalen valt, kan niemand dat doen.

Ik kan wel bepalen dat ik mij gezond *voel*. Tegelijk kan de specialist mij erop wijzen dat mijn aderen zo vervet zijn, dat ik in de gevarenzone zit voor hartproblemen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens. Maar als mijn vraag al niet te beantwoorden valt, hoe zit het dan met dit soort vragen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nooit-fruit-eten-gezond-blijven.72952
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo'n vraag kan je beantwoorden door haar net iets anders te interpreteren: "Kan ik mijn huidige mate van gezond-voelen behouden als ik geen fruit eet?"