Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het na een crematie dat je een maand moet wachten op het stoffelijk overschot?

Ik heb begrepen dat dit normaal altijd zo is, maar vraag me af waarom je er een maand op moet wachten. Zolang duurt afkoeling toch niet? Wat doen ze dan in die maand tijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het is bij wet vastgelegd.
binnen een maand kan er dan eventueel nog justiteel onderzoek opgestart worden als daartoe aanleiding is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoe kom je daar nou bij!!!!
iemand die gecremeerd is valt geen enkel onderzoek meer op te verrichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
QUOTE:
Waarom dertig dagen tussen crematie en het vrijgeven van de as? Zelfs op as schijnt justitieel onderzoek mogelijk. Justitie wil dertig dagen de tijd hebben om bij verdenkingen de as te onderzoeken. En, heel paternalistisch, de overheid wil de nabestaanden dwingen tot dertig dagen bezinning voordat de as een bestemming krijgt. Verstrooid blijft verstrooid. Bijzetten in een columbarium is na die verstrooiing niet meer mogelijk Kreeg ik net toegestuurd van een kennis die rechten studeert, misschien dus toch wel waar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kreeg dit antwoord van een vriend die rechten studeert:
Waarom dertig dagen tussen crematie en het vrijgeven van de as? Zelfs op as schijnt justitieel onderzoek mogelijk. Justitie wil dertig dagen de tijd hebben om bij verdenkingen de as te onderzoeken. En, heel paternalistisch, de overheid wil de nabestaanden dwingen tot dertig dagen bezinning voordat de as een bestemming krijgt. Verstrooid blijft verstrooid. Bijzetten in een columbarium is na die verstrooiing niet meer mogelijk Dus kan ik jou antwoord inderdaad als beste toekennen!
Bedankt voor je tijd en je antwoord,
pukje

Andere antwoorden (4)

Bij crematie heb je aan het eind geen zuiver as. Het moet nog vermalen en verpulvert worden zodat er geen botstukjes in zitten.
Daarnaast zijn er meer mensen die overlijden binnen een week.
Het is ook regio afhanelijk. In bvb Zwolle duurt het 10 dagen. Maar Amsterdam langer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verschilt van regio tot regio
er zijn ook nog een hoop administrative afwikkelingen te doen na een crematie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoofdreden is dat de politie onderzoek kan doen als dat nodig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt dat je niet verplicht bent om deze termijn af te wachten. Wanneer je dringend verzoekt om het stoffelijk overschot mee te kunnen krijgen, kunnen ze hier geen nee tegen zeggen.

Met andere woorden: er is geen wet die verplicht dat er zoveel dagen gewacht moet worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding