Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Xanax wel een juist middel wat voorgeschreven wordt bij iemand die overspannen is?

Een goede vriendin van mij kwam vrijdag bij de huisarts vandaan omdat ze er helemaal doorheen zit. Ze kreeg Alprazolam (Xanax) mee naar huis. Ik schrok nogal van de bijwerkingen want een half uur later lag ze 'out' op de grond. Ik las de bijsluiter en zag het het een middel is wat voorgeschreven wordt bij angst.. Maar dit is niet het geval. Zouden de medische vakmensen van GV hier eens op willen antwoorden. Mij lijkt Oxazepam een geschikter middel (maar ik ben natuurlijk geen arts) ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Oxazepam is wel erg zwaar, net als vele middelen. Het is namelijk niet te voorspellen, hoe iemand erop zal reageren .
Ik vind jammer, dat er gelijk door artsen naar het potje wordt gegrepen, terwijl even doorverwijzen voor een goed gesprek misschien veel zinniger is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Leesvoer:
http://www.goeievraag.nl/vraag/medicijnen-snel-voorgeschreven.15540
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Xanax wordt ook voorgeschreven bij spanning en stress. Ik heb even gekeken op http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Xanax.aspx?mId=10704&rId=482, maar ik zie daar geen bijverschijnselen als 'out' gaan.

Wat ik wel zie is dat Xanax na 2 maanden afhankelijkheid kan veroorzaken. Dat is een stuk ruimer dan Oxazepam, dat geeft al na 2 weken afhankelijkheid, dus Xanax is in dat opzicht wat gunstiger.

Bespreek de bijwerking 'out' gaan even met de apotheker, want wellicht is er een wisselwerking met een ander medicijn of vitaminepreparaat wat wordt gebruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, +1