Is Xanax wel een juist middel wat voorgeschreven wordt bij iemand die overspannen is?

Een goede vriendin van mij kwam vrijdag bij de huisarts vandaan omdat ze er helemaal doorheen zit. Ze kreeg Alprazolam (Xanax) mee naar huis. Ik schrok nogal van de bijwerkingen want een half uur later lag ze 'out' op de grond. Ik las de bijsluiter en zag het het een middel is wat voorgeschreven wordt bij angst.. Maar dit is niet het geval. Zouden de medische vakmensen van GV hier eens op willen antwoorden. Mij lijkt Oxazepam een geschikter middel (maar ik ben natuurlijk geen arts) ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Oxazepam is wel erg zwaar, net als vele middelen. Het is namelijk niet te voorspellen, hoe iemand erop zal reageren .
Ik vind jammer, dat er gelijk door artsen naar het potje wordt gegrepen, terwijl even doorverwijzen voor een goed gesprek misschien veel zinniger is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Leesvoer:
http://www.goeievraag.nl/vraag/medicijnen-snel-voorgeschreven.15540
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Xanax wordt ook voorgeschreven bij spanning en stress. Ik heb even gekeken op http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Xanax.aspx?mId=10704&rId=482, maar ik zie daar geen bijverschijnselen als 'out' gaan.

Wat ik wel zie is dat Xanax na 2 maanden afhankelijkheid kan veroorzaken. Dat is een stuk ruimer dan Oxazepam, dat geeft al na 2 weken afhankelijkheid, dus Xanax is in dat opzicht wat gunstiger.

Bespreek de bijwerking 'out' gaan even met de apotheker, want wellicht is er een wisselwerking met een ander medicijn of vitaminepreparaat wat wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank, +1
Ik heb dat ook meteen aan haar dochter gevraagd (0ver andere medicijnen) maar zoals ik al dacht slikt ze verder niets. Ga morgen (vandaag dus) met haar mee naar de huisarts om te bespreken of dit wel het juiste middel is voor haar. Ik vind haar namelijk nogal erg suf en 'vlak'c.q. emotieloos en kan geen zinnen maken, brabbelt er maar op los, of ze hartstikke dronken is!
Wat bedoel je met 'er helemaal doorheen zitten'? Heeft je vriendin kort geleden iets vreselijks meegemaakt of te horen gekregen? Is ze al langere tijd van slag af?

Alprazolam en oxazepam zijn allebei benzodiazepinen en verschillen nauwelijks van elkaar. Het is niet ongebruikelijk om iemand voor kortere tijd een tranquillizer te geven, hoewel dat natuurlijk nooit de oplossing kan zijn. Ik denk dat de huisarts in dit geval weinig andere mogelijkheden had, zo vlak voor het weekend, dan te trachten de gemoederen voor een paar dagen wat tot bedaren te brengen met een milde tranquillizer. Afhankelijk van de oorzaken van deze stress (= inherent aan angst) is het natuurlijk wel zaak om naar oplossingen te zoeken.

Een benzodiazepine is meestal de eerste keuze, vooral omdat een overdosering niet zo gek veel kwaad kan. Deze middelen kunnen wel bijwerkingen veroorzaken. De lijst met mogelijke bijwerkingen en hoe groot de kans daarop is, staat in de bijsluiter. Let wel, je hóeft die bijwerkingen niet allemaal te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik bedoel met 'er doorheen' zitten dat ze het allemaal even niet meer aankan, niet dat ze psychisch is de war is of aan de anti-depressiva gezet moet worden maar het is haar allemaal even teveel en ze kan van zichzelf geen rust nemen dus vandaar dat ze even 'gedrogeerd' moet worden zodat ze wel moet. Ze is echter zo sloom en afwezig dat ik mijn twijfels heb bij dit middel, zeker omdat het voor korte termijn gegeven wordt en ik lees her en der dat het even zijn tijd nodig heeft, hoewel ze vrijdag een half uur na inname 'out' ging en we haar niet meer wakker kregen dus ambulance hebben moeten bellen. Ik vind dit niet normaal, je moet je rustiger voelen maar het is toch zeker niet de bedoeling dat ze helemaal neer gaat?
IIg, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. Ik ben het met je eens. Medicijnen moeten je helpen om normaal te functioneren; niet om het lampje uit te laten gaan. De een is gevoeliger voor een middel dan de ander. Dat het na een half uur al kan werken klopt wel maar met dit gegeven zou ik zeggen dat de dosering te hoog was. Heeft je vriendin al nagedacht over verwijzing naar RIAGG of maatschappelijk werk?
oxazepam is troep ik slikte het zelf ook je kan beter naar dipiperon vragen dat geeft dezelfde werking maar is niet verslavend.
en als je overspannen bent geven ze vrij vaak middelen voor angst. de meeste hebben een inwerktijd van 6 weken maar sommige werken al na 10 dagen lexapro is een aanrader gebruik die namelijk ook en ik durfde het eerst niet maar ben zo blij dat ik het toch ben gaan gebruiken.
veel succes en sterkte voor je goede vriendin.