Worden wij genoeg geinformeerd over de gevaren van de varkensgriep (H1N1)?

Zou dit 'm zijn? Gaat deze virusvariant mondiaal huishouden onder de mensenpopulatie?

"Geen paniek! Waarschijnlijk een storm in een glas water."

Tientallen doden, talloze besmettingen en elke minuut krachtiger in haar destructiviteit. Is de (nieuwe) pleuris nu werkelijk uitgebroken en komt hij met de snelheid van het vliegtuig onze kant op?

"Geen paniek! Niets aan de hand. Laten we vooral ons hoofd niet verliezen."

De Nederlandse media verhalen vooralsnog liever over de "homotalkshow" van Paul de Leeuw, over een niet Christen die uit het CDA is gestapt en over Golden Girl Dorothy die op zesentachtigjarige leeftijd het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild. Op de site van het ministerie van VWS is het rustig en mensen als Ab Osterhaus lijken voor menige journalist onvindbaar. Welk idee bekruipt u in deze?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (8)

NU is het in het nieuws!!! Schakel in op RTL4.

Toegevoegd op 26-04-2009 23:21:10
Te vroeg voor paniek en genoeg om tot voorzichtigheid te manen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn mening is er gewoon nog onvoldoende bekend over de kracht van het virus. We weten niet of die doden die in Mexico zijn gevallen een slechte conditie hadden en zullen we dat ooit weten.
Misschien zijn of komen er meer betrouwbare gegevens uit de VS.
Zolang er geen betrouwbare gegevens zijn blijft het koffiedik kijken.

Toegevoegd op 26-04-2009 19:50:21
Zie net dat negen mensen in Californie en Texas al weer zijn genezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem maar aan dat er binnenkort een wereldwijde pandemie/epidemie van komen. De laatste was de spaanse griep en wellicht 40 jaar terug...
Er komt er weer een...

Maar we komen het als soort wel weer te boven hoor...
In Kigali lopen nu de mensen rond die van aids niet meer dan een kuchtje voor een paar dagen overhouden, dat is dan weer wel goed nieuws... Die zijn dus resistent voor alle aids geworden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je google nieuws raadpleegt is er best wel recente informatie over te vinden. Volgens mij is het van dezelfde orde als vogelgriep, een mogelijke pandemie.

Toegevoegd op 26-04-2009 19:51:50
Artikeltje van Ab Osterhaus : http://www.telegraaf.nl/binnenland/3785317/__Virusramp_komt_eraan__.html
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De overheid hebben één voordeel en één nadeel ten opzichte van de burger. Het voordeel is dat ze de burger informeren. Je kunt je hier natuurlijk altijd afvragen of dat dit voldoende is. Maar de overheid informeerd het volk...

Nadeel van de overheid is dat de doorsnee burger geen weet heeft van waar de overheid nu daadwerkelijk mee bezig is. Ik heb in het verleden 3 maanden stage gelopen bij een provincie en het is dol komisch wat daar gebeurd. Vooral omdat de burger hier niets van mag weten. Noem het maar de achterkamertjes politiek. We hebben geen idee wat er achter de schermen gebeurd. En tegen die tijd dat er wel wat gebeurd zullen we er te laat achter komen...

Een vaccin maken tegen een virus kan in principe alleen na aanleiding als iemand besmet is geweest en de ziekte overwint. Dan weet je welk gen je nodig hebt en deze kun je kweken voor een vaccin. In alle andere gevallen zal het een wat lastiger en wat langer proces om een vaccin te vinden. En gemiddeld duurd dit 6 maanden...

Hier tegenover staat dat ik denk dat net zoals je wel eens in films ziet. Ook hier in Nederland daadwerkelijk ergens een grote bunker is die als koelcel fungeert en waar een x-aantal verschillende vaccins liggen die vrij onbekende virussen kunnen bestrijden. Of in een ongunstig geval het leven een lijdensweg maken door het te rekken...

Opmerkelijk is wel dat ze een aantal jaar terug met toeval op een oud kerkhof zijn gestuit terwijl de bestrating opnieuw gedaan moest worden. Uit een x-aantal monsters bleek dat de helft aan de pest was overleden en de andere helft besmet was geweest, maar niet aan de pest was overleden. Nu bleek dat de helft die niet aan de pest was overleden een bepaald gen hadden die ervoor zorgt dat het lichaam op de e.o.a. manier virussen buiten het lichaam houdt...

Dus wie weet wordt het wel een natuurlijke reductie van de wereldbevolking?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst even: Ik heb nog nooit een overheid horen roepen dat je in paniek moet raken. Gek hè?
Ten tweede: deze griepvariant heeft niets met varkens te maken, geen varken ter wereld is ermee besmet.

In 1976 is een soortgelijk virus waargenomen bij militairen in Fort Dix in de USA. De overheid heeft daar een inentingsprogramma gestart en 40 miljoen mensen laten inenten. Maar, de griep verdween op even misterieuze wijze als hij gekomen was....
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom heet het eigenlijk varkensgriep?
AWM
15 jaar geleden
Omdat het virus lijkt op eerdere variant die wel bij varkens voorkwam.
Ten eerste: ik heb dit weekend echt mijn best gedaan om niet teveel nieuws te zien, maar ik kon toch niet om de varkensgriep heen. Overal berichtjes: in de kranten, op het internet en het zal ook heus wel op het journaal zijn geweest. Dus dat het niet op het nieuws zou zijn, of dat ander nieuws belangrijker zou zijn, ik deel je mening niet (gaat PdL een homotalkshow presenteren? dat wist ik nog niet...).
Ten tweede: op het moment dat iedereen in Nederland in paniek zou raken en zijn hoofd zou verliezen, zouden de consequenties wellicht wel veel groter kunnen zijn. Want dan gaan we met zijn allen naar de huisartsenpost of de EHBO, eisen inentingen etc, terwijl de eventuele echte zieke mensen niet geholpen kunnen worden.
En zolang we niet weten hoe het virus zich verspreidt, hoe we ons het beste kunnen wapenen, dan kunnen we ook niet veel. Dus dan is het beter alert te zijn, maar niet in paniek te raken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je gezond bent en gezond leeft heb je weinig te vrezen. Vooral als er goede gezondheidszorg in de buurt is. Ook bij de beruchte Spaanse griep gingen de miljoenen slachtoffers niet dood aan die griep maar aan een bacteriële (super)infectie.
Als we ons imuunsysteem niet voortdurend hadden aangestast met eindeloze vaccinaties, onnodige antibiotica (zoals in vlees) en duizenden chemische stoffen die ons lichaam niet of moeilijk kan verwerken (vooral in combinatie) kon een gezond lichaam een dergelijke aanval prima aan. Nu zijn de meeste mensen overgeleverd aan 'dweilen met de kraan open' en dat helpt niet altijd.
Mocht de griep hier uitbreken: ga direct naar een homeopathisch arts voor een antidote (kan veel sneller gemaaklt worden dan vaccin) en/of naar een natuurgeneeskundige om je immuunsysteem optimaal te krijgen!
Betrouwbare adressen zie bron.