zuurstofmeter

als je na de dokter gaat en je krijgt zo'n ding op je vinger dat meet dacht ik je hartslag en zuurstof gehalte
als het zuurstof 100 % is is dat dan goed of hoe moet ik dat zien ik snap niks van die dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

die 100% betekent dat je aan het hyperventileren bent
als je rond de 99/100% zit.
heb je het ook benauwd of andere klachten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het meer je saturatie. Oftewel zuurstof in je bloed.
Gaatvalles goed is ie 98 tot 100%

iets minder betekent niet gelijk je einde. Maar heb je wel zuurstof nodig.

Toegevoegd na 41 seconden:
Meer is meet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bloed zit onder meer zuurstof en voedingsstoffen. Het hart zorgt ervoor dat het bloed naar alle cellen in het lichaam wordt gepompt. Cellen hebben de zuurstof nodig om energie uit de voedingsstoffen in je bloed te halen. Wanneer het bloed te weinig zuurstof bevat kan dit gevolgen hebben voor alle weefsels in het lichaam, waaronder de hersenen. De hoeveelheid zuurstof in het bloed wordt ook wel saturatie genoemd. Het zuurstofgehalte is te meten met een saturatiemeter, een klemmetje met een rood lampje dat meestal om de vinger zit en het zuurstofgehalte in het bloed meet.

Het meten van de zuurstofverzadiging van het bloed gebeurt in verschillende situaties, bijvoorbeeld na een operatie of wanneer er problemen met de longen zijn.

SaO2 oftewel zuurstofverzadiging wordt gemeten in procenten: bij hoge waardes van 99% of 100% is er sprake van onrust in het lichaam, waardes van 95% of lager moeten aanleiding zijn tot nader onderzoek op het gebied van ventilatie (= longen) en circulatie(= hart). Tussen de 96% en 98 % is goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes +
Wanneer het hemoglobine gebonden is aan zuurstofmoleculen heeft het een rodere kleur dan de hemoglobinen zelf dat geen zuurstof vasthoudt. Dit verschil in kleur wordt waargenomen door de Pulse Oximeter. Om dit te kunnen meten zendt de Oximeter infrarode lichtgolven door de huid van de vinger en vangt het teruggekaatste licht weer op. Uit het verschil in kleur tussen de uitgezonden en teruggekaatste lichtgolven kan men de saturatie meten, ofwel het gehalte aan hemoglobine dat aan zuurstof gebonden is.
Bij een gezond persoon ligt deze waarde boven de 95 %.

Is deze minder dan spreekt men van desaturatie, dwz. de persoon ademt onvoldoende zuurstof in en/of heeft een probleem met de zuurstofwisseling tussen de longen en het bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom net uit het ziekenhuis. 99 procent is perfect. Dat had ik en als je 100 procent hebt is het uitzonderlijk goed. Dat betekent dat je goed ademhaalt en dat je hart goed werkt en dat er dus voldoende zuurstof in je bloed zit, zodat al je organen goed gevoed worden.
Geen zorgen dus.