zuurstofmeter

als je na de dokter gaat en je krijgt zo'n ding op je vinger dat meet dacht ik je hartslag en zuurstof gehalte
als het zuurstof 100 % is is dat dan goed of hoe moet ik dat zien ik snap niks van die dingen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

die 100% betekent dat je aan het hyperventileren bent als je rond de 99/100% zit. heb je het ook benauwd of andere klachten?

Wanneer het hemoglobine gebonden is aan zuurstofmoleculen heeft het een rodere kleur dan de hemoglobinen zelf dat geen zuurstof vasthoudt. Dit verschil in kleur wordt waargenomen door de Pulse Oximeter. Om dit te kunnen meten zendt de Oximeter infrarode lichtgolven door de huid van de vinger en vangt het teruggekaatste licht weer op. Uit het verschil in kleur tussen de uitgezonden en teruggekaatste lichtgolven kan men de saturatie meten, ofwel het gehalte aan hemoglobine dat aan zuurstof gebonden is. Bij een gezond persoon ligt deze waarde boven de 95 %. Is deze minder dan spreekt men van desaturatie, dwz. de persoon ademt onvoldoende zuurstof in en/of heeft een probleem met de zuurstofwisseling tussen de longen en het bloed.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100