Kan je koorts krijgen als de omgevingstemperatuur uitstijgt boven je lichaamstemperatuur?

Nu we hier temperaturen registreren van 37 en 38 graden, vraag ik me af of je lichaam ook temperatuurverhoging ("koorts") kan krijgen doordat je in een omgeving zit die dus nog warmer is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Ja dat kan daarom moet men drinken vocht is de temperatuurregelaar van je lichaam.
Je huid staat vocht af maar ook je adem je longen enz.
Meestal voelt het zweet op je voorhoofd heel koel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Koorts ontstaat bij ziekte of infectie en niet door omgevingstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koorts ontstaat door een bacterie. Dat is wat anders dan een stijging van de omgevingstemperatuur. Als de temperatuur hier stijgt boven je lichaamstemperatuur (wat trouwens nooit voorkomt in NL) zal je lichaam erg gaan zweten om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel, maar dan is het echt een foute boel.
Dat heet 'hyperthermie'. Je lichaam heeft dan niet voldoende koelvermogen. Dan kan voorkomen bij:
* Zonnesteek, heliosis door een te lang verblijf in volle zon
* Kind of hond achterlaten in een afgesloten auto in de zon
* Inspanning in een zeer vochtige warme omgeving, bv. de tropen: transpiratie kan het lichaam onvoldoende afkoelen.
* Een zeldzame oorzaak die alleen tijdens anesthesie kan ontstaan is Maligne hyperthermie.
* Delirium tremens, ontwenningsverschijnsel bij alcoholverslaving
* Drugabusus: cocaïne, amfetamines, MDMA, GHB, ...
* Status epilepticus, gegeneraliseerde epilepsieaanvallen
* Tetanus
* Serotoninergsyndroom
Bronnen:
escape
13 jaar geleden
je lichaamstemperatuur gaat inderdaad omhoog als de omgevingswarmte hoger is, ik merk het zelf ook altijd, het scheelt zo,n halve graad, en zelfs wel eens een hele graad bij inspanning.zit je zo aan de 38,0 graden, heb het wel eens opgemeten.
maar echt koorts is het niet, meer een soort van verhoging.
koorts heb je volgens mij vanaf 38.5 graden. en heeft dan een achterliggende reden (ziekte)