Mag je morfine en oxzasepam samen slikken. ?

Zijn er wisselwerkingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me niet, maar ik zou gewoon even de huisartsenpost bellen. Doe ik ook vaak ivm met onze zoon als ik niet weet of er een wisselwerking is met bepaalde medicijnen en zijn standaard medicijnen. Ik krijg er altijd goed en gedegen antwoord. Daarom dus geen antwoord, maar een reactie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raad ik af gezien de wisselwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morfine wordt doorgaans voorgeschreven als krachtige pijnstiller en oxazepam als milde tranquillizer, net als alle andere benzodiazepines. De twee middelen kunnen elkaar versterken. Prima als dat de bedoeling is maar dat geldt ook voor de bijwerkingen. Vooral morfine is verslavend. Kijk vooral uit in het verkeer. Autorijden lijkt me uit den boze.

Het beste antwoord

Het zijn beiden behoorlijk zware tranquilizers.
Ik weet niet waarom je het slikt en hoeveel je ervan slikt.
Maar bij dit soort medicijnen moet je echt eerst je arts raadplegen, anders heb je kans dat je straks in slaap valt en over 3 dagen wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het beste kan je met deze vraag naar je apotheker, deze heeft het meeste verstand van medicijnen en hun wisselwerking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oxazepam heeft een wisselwerking met morfine. Altijd in overleg met een arts zulke medicijnen samen gebruiken.
Je kunt je vraag ook stellen op de site van www.apotheek.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het door de arts is voorgeschreven en door de apotheker uitgeleverd, dan mag het. Het zijn middelen die je niet zonder recept kan halen, en de apotheek heeft een computersysteem dat wisselwerkingen controleert en opmerkt en jou en de arts daarvan op de hoogte stelt.

Ook kijkt het systeem naar alle andere medicijnen die je eventueel gebruikt en/of klachten die je hebt.

Tenminste, bij mijn apotheek gaat dat zo. Als het je de middelen van een andere arts en apotheek hebt gekregen (bijvoorbeeld als je op vakantie bent), dan hebben die geen inzicht in je medicijnenhistorie. Dan moet je even de apotheek en arts om advies vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Goede kans dat je buiten westen raakt.
Vraag een goede pijnbestrijding aan je huisarts/specialist.
maar houdt er rekening mee dat er aan morfine ook verslavingskansen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morfine is een zeer krachtige pijnstiller, die werkt op de pijnreceptoren in de hersenen. In hoge doses is er een onderdrukking ven de ademreflex. Bij ernstige overdosis stopt de ademhaling helemaal, met de dood tot gevolg... Oxazepam is een tranquillizer een kalmerend middel, dat ook op de hersenen inwerk, maar dan wel op heel andere receptoren. Als er sprake is van ademdepressie door de morfine zal het kalmerende en slaapverwekkende effect van de oxazepam dit verergeren. Dit zou gevaarlijk kunnen zijn. Een en ander is vooral afhankelijk van de dosis van beide middelen. Ik zou adviseren deze middelen niet samen te gebruiken zonder dat je dit terdege met de behandelend arts besproken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morfine is een opiaat, en opioïden kunnen een interactie aangaan met Oxazepam, dat gebeurt niet altijd. Indien beide recepten uitgeschreven zijn door dezelfde dokter, heeft hij/ zij beroepsmatig de mogelijke wisselwerkingen de revue laten passeren alvorens over te gaan tot voorschrijven van beide medicijnen tegelijkertijd.

Deze functie heeft ook de apotheker welke de medicijnen heeft geleverd, het is als het ware check, dubbelcheck.
Indien de apotheker het niet vertrouwd belt hij/ zij naar de dokter die de recepten heeft geschreven om te verifiëren en de mogelijke bijwerkingen, wisselwerkingen door te spreken.

Indien hij/ zij dan alsnog overgaat tot levering van beide medicijnen is de kans dat er contra-indicaties optreden nagenoeg nihil.

Nooit, ik herhaal, nooit zonder medisch voorschrift aan een combinatie van deze twee medicijnen beginnen.

Soms hebben mensen nog een restje over van een bepaald medicijn, en hebben dan een receptje gekregen van de dokter voor het andere. Op eigen initiatief ( pijn doet rare dingen met mensen ) kunnen mensen in zo'n positie veel door elkaar gaan slikken. Ten overvloede misschien, nooit doen.

Mijn vrouw is ernstig ziek, ze heeft van alles en ze wordt ook nooit meer beter. Zij krijgt morfinepleisters die een vertraagde afgifte hebben van 72 uur. 100cmg/u.
Zij gebruikt daarbij 10 x 10 mg diazepam, 2 temazepam ( ze kan door haar pijn niet de slaap vatten en valt ze in slaap dan wordt ze weer wakker van de pijn, dat gaat de hele nacht zo door ), ze slikt daarbij 8 paracetamol 500 met 20 mg codeïne, 10 x 20 mg codeïne, én 4 x 20 mg oxycodon.

Ik verzorg haar, en haar medicatie nu al jaren, en als ik twijfel aan iets bel ik onverwijld naar de huisarts, apotheker en in het weekend naar de dienstdoende doktersdienst.

Medicijnen zijn een wonderlijk iets, het kan je beter maken, maar in sommige combinaties kan het je ook heel ziek maken, en soms ook erger.

Gelukkig hebben we tegenwoordig internet en een beetje clever iemand kan heel veel zelf opzoeken, máár!, niet alles wat op internet staat is ook een vaststaand feit, zo ook niet de diverse antwoorden die je krijgt met zulk soort vragen.

Iedereen bedoelt het misschien hartstikke goed, met het geven van 'opgezochte' antwoorden, maar waterdicht is het niet, zelfs misschien niet mijn antwoord, terwijl ik al jaren zware medicatie in beheer heb.

Vraag het je dokter!