Wat is een goede vervanging voor vis en noten?

Ik ben allergisch voor vis en noten. Hoe krijg ik toch de goed vetten binnen en omega's?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van de omega-vetten zijn er 2 essentieel, dus die moet je via je voeding binnenkrijgen. Dat zijn omega6 en omega3. Van beide is het belangrijk dat je er genoeg van binnenkrijgt, maar het is ook belangrijk in welke verhouding je ze binnenkrijgt. Omega3 krijg je snel te weinig binnen. Het zit veel in vette vis, maar ook in walnoten en lijnzaad. Aangezien je geen vis en walnoot wilt eten, zou ik je lijnzaadolie aanraden. 1 eetlepel lijnzaadolie per dag is genoeg om voldoende omega3 binnen te krijgen. Je kan de lijnzaadolie over salades doen, of in smoothies mengen. Je mag lijnzaadolie niet verwarmen, dus je kan 'm helaas niet gebruiken om in te bakken. Ook zijn er geloof ik zeewieren waar veel omega3 in zit, maar daar heb ik me nooit in verdiept. Als je geen lijnzaad wil of kan gebruiken, zijn er ook omega3-supplementen waar geen visolie in zit, zoals van het merk V-pure. Omega6 krijg je in onze maatschappij bijna altijd automatisch al genoeg binnen. Veel mensen krijgen heel erg veel omega6 binnen, waardoor je een probleem kan krijgen met je omega3, omdat ze niet meer in de goede verhouding zitten. De aanbevolen verhouding omega6-omega3 is 2:1 tot 6:1. Maar de meeste mensen zitten tussen de 7:1 tot 20:1. Als je een veel grotere verhouding aan omega6 binnenkrijgt, neemt je lichaam te weinig van de binnen gekregen omega3 op, waardoor je dus een tekort aan omega3 krijgt. Daarom is het handig om olijfolie te gebruiken ipv zonnebloemolie, omdat ik zonnebloemolie gigantisch veel omega6 zit en totaal geen omega3, terwijl in olijfolie de verhouding al een stuk dichter in de goede richting zit. Andere vetten hoef je je geen zorgen over te maken. Toegevoegd na 1 minuut: omdat ik zonnebloemolie => omdat iN zonnebloemolie Toegevoegd na 12 minuten: Qua zeewieren bevatten irish moss en wakame behoorlijk wat omega3 vergeleken met omega6, maar het percentage van de calorieën dat uit vetten komt, is behoorlijk laag bij zeewier, dus dat gaat niet heel snel.

Vlees heeft vaak ook alles wat je nodig hebt wat je anders uit vis of noten zou kunnen halen. Soya en andeere boon-gewassen zijn een goede versie als je in de vegetarische hoek zoekt.

gebruik rijstolie bij bakken, of olijfolie.

Twee vetzuren zijn absoluut essentieel, dat wil zeggen dat het lichaam ze zelf niet kan maken: linolzuur en alfa-linoleenzuur. Als je nooit vis eet dan kun je lijnzaadolie aan je eten toevoegen. Linolzuur krijgen we doorgaans voldoende binnen omdat in veel voedingsproducten zonnebloem- of soja-olie verwerkt is. Boter (de echte en niet dat veredelde kaarsvet dat ook wel margarine wordt genoemd) is ontzettend rijk aan verschillende soorten vetzuren. Om te bakken gebruik ik een zelf samengesteld mengsel van drie gelijke delen kokos-, sesam- en olijfolie. Alle drie van biologische kwaliteit. Daarmee is de behoefte aan de andere noodzakelijke vetzuren afgedekt. Vermijd zoveel mogelijk kunstmatig geharde vetten. Die verstoren je stofwisseling waardoor de kans op een scala aan ziekten enorm vergroot wordt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100