In tegenstelling tot een aantal voorgaande antwoorden kun je wel degelijk verbranden. Ook als je elk uur o.i.d. opnieuw insmeert. De factor op zonnebrand staat voor de vertraging van het effect. Factor 50 betekent eigenlijk dat je 50 keer zo traag bruin wordt / verbrandt.

Denk dus nooit dat zonnebrandcrème je beschermt tegen verbranden, het vertraagd het effect alleen maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je de hoogste factor neemt heb je een sunblock
je kan dan idd niet meer verbranden
t wel om de paar uur opnieuw aanbrengen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Ik wel in elk geval. Afgelopen pinkpop, netjes elk uur factor 50 gesmeerd en toch nog verbrand. Maar gelukkig geen blaren dit jaar. (;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja als je het nie. Elke 2 uur herhaalt verbrand je als nog. Elke vierkante centimeter op je huid heeft 2mm zonnebrand nodig. Dus lekker dik erop. Blijven herhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan onder bepaalde omstandigheden best.

Bijvoorbeeld bij een hoge zonkracht en met een type 1 huid zou je zonder bescherming in 5 minuten kunnen verbranden. Met perfect aangebrachte factor 50 zou dat ruim vier uur zijn. Zit je vanaf zonsopgang tot zonsondergang op het strand, dan pak je de uren met de hoogste zonkracht (van 11.00 tot 15.00), en nog uren ervoor en erna, dus zul je verbranden.

Andere omstandigheden waarmee je kunt verbranden ondanks factor 50:

- de hele dag op het water zijn, dus de zonnestralen door de weerspiegeling dubbel krijgen;
- te dun smeren, als je niet behoorlijk dik smeert, krijg je niet de beschermingsfactor die op de fles staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kunt je alsnog verbranden.
Bij mij werkt geen enkele zonnebrand creme. Het verschilt per persoon en afkomst.