Waarom heb ik als het heet is het gevoel dat mijn arm is afgekneld?

Ken je het gevoel dat je krijgt als je een lichaamsdeel even hebt afgekneld, maar dat net op tijd doorhebt? Dan beweeg je dat lichaamsdeel waardoor de bloedsomloop zich herstelt. Als je dat snel genoeg doet, heb je geen last van gevoelloosheid of "prikkelen / tintelen", maar heb je wel heel even een wat "raar" gevoel in dat lichaamsdeel.

Welnu, als het zo warm is als de afgelopen dagen, heb ik dat gevoel, héél licht, continu in mijn arm. Soms alleen in de linkerarm, soms in beide armen.

Ik heb mijn horloge al afgedaan, draag geen ringen of armbanden, en ik heb een heel loszittende blouse aan waar niets onder zit.

Dit gebeurt alleen als het heet is, ook als ik meer water drink dan nodig is.

Waar kan dit van komen?

Cryofiel
13 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Ja dat gevoel ken ik maar al te goed. In mijn geval, dus wellicht ook in de jouwe, komt het door het vocht wat ik vast houdt. Hoe warmer het wordt, hoe erger het is bij mij. Volgens mijn huisarts raken de zenuwen in de knel, waardoor ik die gewaarwording, die jij beschrijft, krijg. Ik heb plaspillen gekregen. Dat is wel wennen, want ik heb veel meer dorst, ondanks dat ik sws veel vocht drink. Toch kan ik na 2 weken gebruik al zeggen dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgeklemd gevoel in de arm en tintelingen kan door meerdere factoren ontstaan.
Over het algemeen zijn gevoel van tintelingen of een wat dof/doof gevoel in de arm te relateren aan een (lichte) compressie van een zenuw die komt uit de nek.
Afgeklemd gevoel kan ook komen van afklemming van een bloedvat, maar tintelingen daarentegen weer niet..
Dit kan ter hoogte van de nek plaatsvinden (bv nekhernia) of ergens op de route die de zenuw aflegt richting de vingers. Dit is vaak in het halsgebied, waar een bundel zenuwen door een aantal spieren en over de 1e rib heen moet (thoracic outlet syndroom).
Kan niet direct een koppeling maken met het warme weer. Mogelijk, zoals reeds genoemd, kan het zijn dat door de warmte (spier, bind, lymfe)weefsel uitzet en extra compressie van de zenuw veroorzaakt.
Mogelijk kan wat rekken van de halsspieren klachtvermindering geven? En ervoor zorgen dat je niet onnodig je schouders optrekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat je net voorbij een kantelpunt gaat zitten van een vorm van RSI.

In deze periode ga je naar een ander punt volgens de TCM. Namelijk hitte. Er zit kennelijk teveel hitte in je lijf (je hebt het van nature waarschijnlijk ook altijd warm). Dan komt er nog de hitte van deze periode er bovenop.
Als je jezelf even IN je lichaam verplaatst..., naar dit gebied en gevoel...: dan lijkt het net of er een brand nasmeult.
Welke weer aanwakkert wanneer er een windje langskomt.

In dit vlak, zul je er ook voor moeten zorgen dat je niet op de tocht gaat staan/zitten, geen ventilators e.d.
Zorg voor wat innerlijke verkoeling, door yoghurt en verkoelend fruit te eten (zoals sinaasappelen), of sla. Neem voldoende koude douches en drink koud water.

Loszittende blousejes zorgen ook dat je vatbaar bent voor wind, ik snap wel dat je niet veel stof kan verdragen op die plekken.

Hetzelfde gevoel krijg je misschien ook wel eens in je schouders, nek en bovenrug.
Daar zit ook veel spanning voor jouw en is vaak de oorzaak van RSI.
Ik heb niet echt kortetermijn oplossingen voor je. Omdat RSI vaak heel diepgeworteld zit. Ik vermoed dat een huisarts er ook niet veel mee kan doen. Daarom denk ik dat acupunctuur je beter kan helpen.

Ben benieuwd hoe je hiermee omgaat, aangezien je anti-alternatief bent. Toch zal dit (mijn voorspelling) niet behandeld kunnen worden door westerse geneeskunde.
Het is bij jouw al reeds in een verder gevorderd stadion, dat je wel eerst een zetje nodig hebt, voordat je het zelf kunt gaan oplossen.