Welke invloed heeft erg warm weer op diabetes?

Het lijkt dat erg warm weer hier invloed op heeft er worden sterk afwijkende waarde gemeten bij erg warm weer (28 graden), maar ik begrijp niet waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Ik ben zelf diabeet en ik geef ook voorlichting over de diabetes.

En ik moet hier de stelling weerleggen dat hitte geen invloed op de diabetes zou hebben.

Bij warm/heet weer werkt de insuline economischer. Dus zou je ter voorkoming van een z.g. hypo ofwel iets minder insuline moeten spuiten ofwel iets meer eten.

Spuit je dezelfde hoeveelheid als die je normaal injecteert dan kun je te snel door je suikers heen raken wat weer tot heel gevaarlijke situaties kan leiden.

Je kunt b.v. door bewusteloosheid een verkeersongeluk veroorzaken of verdrinken als je aan het zwemmen zou zijn.

Dus bij warm/heet weer moet je gewoon extra op je hoede zijn en je suikers een beetje vaker meten.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is me veel duidelijk geworden, dank je.

Andere antwoorden (4)

Als het warmer weer is, zal de ingespoten insuline vaak sneller en heftiger werken. Dit komt waarschijnlijk omdat de insuline sneller uit het onderhuidse weefsel wordt opgenomen door de betere bloeddoorstroming in het lichaam bij warmte. Vandaar dat dan vaker hypo's kunnen optreden. Dat gevaar dreigt helemaal wanneer men op vakantie meer lichamelijke inspanning levert.

Goede vraag plus 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Bij warm weer, zetten de bloedvaten zich wat uit en wordt het bloed wat dunner. Dus het stroomt wat gemakkelijker.

Ook RSI is in de winter wat heftiger dan in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hitte heeft geen direct effect op de bloedglucose, maar kan wel leiden tot veranderingen in de dagelijkse routine die dan weer hun invloed kunnen hebben op de bloedglucose. Zo kan men bijvoorbeeld meer of minder eten, meer aktief zijn of meer inspanningen uitoefenen

Andere bedenkingen bij warm weer:

Zonnebrand wordt best vermeden, die kan immers het lichaam belasten en de bloedglucose doen stijgen. Best is een zonnefilter te gebruiken en een zonnebril en hoed te dragen.
Veel water drinken om uitdroging te voorkomen, Best een flesje water meenemen tijdens wandelingen.
Oefenen en meer inspannende aktiviteiten worden best ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat gedaan wanneer de temperatuur koeler is en de zon niet op haar piekpunt staat.
Indien de dagelijkse routine wijzigt, controleert men het bloedglucosegehalte best vaker.
Extreme temperatuursveranderingen kunnen echter een invloed hebben de benodigdheden voor diabetes; insuline kan door extreme hitte afgebroken worden, hitte en vochtigheid kunnen de bloedglucosemeters en de teststrips beschadigen en grote hoogte kan de prestatie van de glucosemeter beïnvloeden.
Mensen zijn tijdens de zomerperiode dikwijls aktiever en daardoor veranderen de insulinebehoeften. Veel landbouwers met diabetes bijvoorbeeld hebben opmerkelijk minder insulinebehoefte tijdens de zomermaanden als zij buiten op het veld werken, in vergelijking met de wintermaanden als ze meer binnen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaliter heb ik ongeveer 1 hypo per 1 a 2 weken. Ik merk,dat ik moementeel flink moet bij eten om er niet 1 a 2 per dag te krijgen.Ik vermoed,dat de oorzaak te maken heft,met de extra inspanning,die je met warm weer moet leveren. Met hypo bedoel ik,dat ik er 1 aan voel komen en dan meteen aan de druivensuiker of boterham ga.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt +1