Hoe schadelijk is inademing van veel koelvloeistof?

Ik heb in mijn kofferbak 5L koelvloeistof liggen. Nu blijkt dat de dop is opengegaan en de koelvloeistof is gelekt en alles is verdampt. Dit is waarschijnlijk al maanden geleden en ik heb nooit wat geroken. Hoe schadelijk is het dat ik dit heb ingeademt?

2 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Koelvloeistoffen vormen met name een gezondheidsrisico bij inslikken en huidcontact. Bij inademing kan het irritatie van de ademhalingswegen veroorzaken en leiden tot hoesten, duizeligheid en hoofdpijn. Dus je had het wat dat betreft wel gemerkt als je tijdens het rijden de vloeistof in had geademd. Kennelijk komt er vanzelf al voldoende frisse lucht de auto in. Daar kun je geen gevolgen meer van gaan ondervinden.

Het is alleen te hopen dat het niet ergens in de natuur naar buiten is gekomen, want op die plek kan het wel schade hebben aangericht. Er mag geen koelvloeistof afvloeien naar oppervlaktewater of riolering.
Amadea