Klopt het dat je voeten groter worden naarmate je ouder wordt?

Ik had vroeger maat 42 en tegenwoordig maat 43 van schoenen. Ik dacht dat de schoenmaten veranderd waren, maar andere mensen denken dat je als je ouder wordt (ik ben 44) grotere voeten krijgt.
Wie heeft er gelijk? En zo ja, waarom? Groeien je voeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
35.1K

Antwoorden (8)

als je ouder word gaat t kraakbeen wel vergroeien
je ziet t vaak bij hele oude mensen die hun handen zijn groter en hun oren zijn groter en ook de voeten
het ligt idd aan t kraakbeen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kraakbeen in handen, voeten en oren groeit altijd door, vandaar dat ze groter worden (hoeft niet perse vergroeien te zijn)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
typ foutje!!!
Op 44 jarige leeftijd ga je nog niet "uitzetten" zoals sommige bejaarden. Tenzij je aan acromegalie lijdt, dit is een ziekte waarbij de uiteinden blijven groeien; neus, handen, voeten, etc... Als je die andere verschijnselen niet hebt denk ik gewoon dat de fabrikanten misschien hun schoenen ietsje kleiner maken en zo fracties materiaal uitsparen. Uitraard is het ook afhankelijk van merk tot merk.
Zeker is dat je na een bepaalde leeftijd niet meer groeit (laat in de puberteit gewoonlijk), door het verharden van de groeischijven en het wegvallen van het groeihormoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gokje:
Mogelijk dat door lagere spierspanning de voeten iets vlakker worden. (De boog onder de voetzool wordt lager).

Gevolg daarvan kan dan zijn dat je voet horizontaal iets langer wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als gevolg van een zwangerschap kunnen je voeten ook een grotere maat schoen nodig hebben. Door het extra gewicht wat op je voeten komt te staan zak je vaak wat in. Alle spieren en banden worden slapper en dat kan dus uitmaken op de lengte en/of breedte. Vrouwen kunnen ook platvoeten krijgen door een zwangerschap.
En door andere oorzaken veel gewicht erbij krijgen of verliezen kan ook invloed hebben op je schoenmaat.

Toegevoegd na 9 uur:
Deze tekst staat op de website van een pedicure (http://www.pedicure-riabrink.nl/ingegroeidenagel.htm):
Wist u dat naarmate wij ouder worden de lengte van de voeten toeneemt? Niet omdat ze gegroeid zijn maar omdat de banden wat slapper zijn geworden en de voet als het ware uitzakt. Koop in dat geval uw schoenen een maat groter dan u gewend bent.
Amadea
13 jaar geleden
Ja dat is zo. Hoe het kan weet ik niet. Misschien ook niet bij iedereen maar de afgelopen 15 jaar heb ik er ook een maat bij gekregen. Hopelijk herhaald dit zich niet elke 15 jaar want ik moet nog een poosje mee en heb net als jij maat 43.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De voeten, oren en neus blijven groeien, maar dat is slechts heel weinig gedurende je hele leven. Het kan bij de voeten op den duur echter wel een hele schoenmaat schelen. Vroeger had ik schoenmaat 37 en tegenwoordig maat 38.
Het antwoord is dus ja. Je voeten worden groter naarmate je ouder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt niet, misschien hier en daar een uitzondering, de meeste oude mensen hebben nog dezelfde schoenmaat als toen ze jong waren. het is mogelijk dat ze bv. door artrose soms een misvormde teen krijgen waardoor ze al eens een maatje groter kopen om meer comfort te hebben of dat hun voeten opzwellen door slechte bloedsomloop of vochtretentie. wat wel opmerkelijk is dat bij sommige oudere mensen soms de neus en de oren verder groeien , dit ziet men dan vooral bij mannen.
Het is ook zo dat sommige merken van schoenen klein uitvallen en andere groot, dit bij dezelfde schoenmaat. Dus misschien nos eens een maatje 42 uitproberen in een ander merk en liefst niet in de late namiddag want dan kunnen de voeten reeds een beetje opzwellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan het ook alleen maar beamen dat naarmate ik ouder werd mijn voeten een maatje groter nodig hadden

ben eerst van 37 naar 37 half gegaan
en draag nu mt 38