Kun je door het zetten van een wekker wennen aan eerder wakker worden/opstaan dan normaal?

Heeft het zin om je wekker te zetten als je eerder wil opstaan dan normaal? Ik bedoel vooral of je lichaam eraan kan wennen of bij uitlaten van de wekker je weer op een andere tijd wakker zal worden als je een tijd de wekker gebruikt hebt?

2 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
2 jaar geleden
Als je eerder wilt opstaan, moet je als eerste eerder naar bed gaan.
tinus1969
2 jaar geleden
Ritsuka heeft gelijk. Op tijd wakker worden begint met op tijd naar bed gaan. Met of zonder wekker.
MarBet
2 jaar geleden
Bij de overgang van wintertijd naar zomertijd doe je dit ook, dus dat kun je ook op andere momenten doen. Je verandert dan je ritme en dan gaat het na verloop van tijd vanzelf. Je blijft natuurlijk wel hetzelfde aantal uren slaap nodig hebben.
Pieterke
2 jaar geleden
Ja hoor dat kan weet ik uit ervaring. Zorg er wel voor dat je aan je benodigde uren slaap komt.

Het beste antwoord

Ja, je kunt jezelf aanleren om eerder te gaan slapen en eerder op te staan door een tijd lang de wekker op hetzelfde (vroegere) tijdstip af te laten gaan. Want op een gegeven moment ben je - indien je toch op het gewende late tijdstip naar bed gaat - lichamelijk zó moe dat je vanzelf eerder onder zeil wilt en gaat.
Amadea