Mag je zorgcoördinator zeggen dat je niet met docenten mag praten?

Iedereen heeft wel problemen,ik ook.Ik vertel liever niet wat,maar ik zit dus sinds deze week bij mijn zorgcoördinator.Toen moest ik deze week meerdere malen bij hem verschijnen.Om te praten,waar ik niet blij mee was.Opeens kon ik hem niet meer,hij probeert alles echt uit me te trekken,hij dwingt me dingen te doen wat ik dus niet kan of wil.Ook heb ik hem ook niet eens alle problemen verteld omdat hij bruut met me omgaat.Ook heb ik aangetoond dat ik op deze manier van gesprekken niet door wil,sorry maar ik ken hem nauwelijks en ik heb ook mijn mentor waar ik liever naartoe ga.Maar toen kwam hij opeens met zijn belachelijke regel,ik mag niet meer praten met docenten,vertrouwenspersonen over mijn problemen. Tot mijn schrik mag ik ook geen maatschappelijke werkers of die mensen.Ik mag geen contact zoeken en ik krijg ze ook niet.Hij zet me dus nu aan het opkroppen,dat is niet heel goed voor mij.Dat weet hij zelf ook wel.Ik ga hem verder ook niet meer mijn problemen vertellen,hij verwacht steeds maar dat ik zo makkelijk over alles kan praten,dat gaat dus niet zo,hij gaat niet goed met me om,vrijdag zij dat hij maandag weer in gesprek wou,terwijl ik heb aangetoond dat ik niet meer wou,maar hij zet door.Zonder dat hij het door heeft voel ik me door wat hij doet vreselijk.En zit nu te twijfelen wat ik moet doen.

Mag hij mij dwingen tegen niemand te praten?
Wat kan ik nou doen?met hem wil ik niet meer praten.
Kan iemand me helpen?
Heel erg bedankt.
Gr Mathilde

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wegwezen bij die man. Mensen die je willen isoleren (dat is wat hij aan 't doen is), hebben nooit goede bedoelingen. Hij kan en mag jou niet dwingen. Je bent vrij om te praten met wie je wilt. En ook om niet te praten met wie je niet wilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij zit me zwart te maken bij de docenten omdat mijn mentor dat zei.
Ze zei dat hij tegen haar heeft gezegd dat ik me te kinderachtig gedraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook al zou jij je kinderachtig gedragen, dan is het nog geen reden om zo belachelijk te doen en je te beperken door rare eisen. empathie is ver te zoeken bij deze persoon. was groenteboer geen beter vak geweest voor hem?
;-) laat je kisten en gek maken hoor, JIJ hebt de regie over wat je zegt en tegen wie, niet HIJ!!!
geef hem ook die regie niet, ook al springt nog zo hoog of laag. heb je hem hier weleens mee geconfronteerd? iets van...
'ik hoor dat je mijn mentor hebt verteld dat JIJ vind dat ik me kinderachtig gedraag. wat wil je hier mee zeggen of bereiken?
denk je dat dit het vertouwen tussen ons ten goede komt?' als ie ontkent kan je vragen of je het samen even na zal gaan vragen bij de betreffende mentor om gelijk open kaart te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even gewoon een vraag hoor vraagsteller: kan het zo zijn dat jij voelt dat de hele wereld tegen je is en mensen je gewoon niet begrijpen, of geloven?
dat mensen je altijd wel ergens vreselijk tegenwerken waardoor jij nooit echt lekker in je vel kan zitten? er spelen veel meer dingen op andere gebieden, en het lijkt of jij lang niet overal op je plek bent en geaccepteerd en begrepen wordt om wie of wat je bent. mensen zijn vaak tegen je te zijn, en soms juist voor je. klopt dit een beetje of zit ik er helemaal naast?

Antwoorden (6)

Hij mag je niet dwingen om niet meer met docenten te praten. Als ik jou was zou ik gewoon naar je mentor gaan en alles zeggen wat je hier nu ook tegen ons zegt. Daarna kun je vragen of hij/zij jou kan helpen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk mag hij jou niet dwingen met niemand te praten. Op school kunnen ze je nergens toe dwingen, en al helemaal niet dit soort onzin. Als jij niet meer met hem in gesprek wilt, dan doe je dat niet. Als jij wél wilt praten met een maatschappelijk werker of met jouw mentor (die er per slot van rekening is voor jou), dan mag jij daar natuurlijk gewoon contact mee zoeken. Jij hebt de zorgcoördinator echt niet nodig om in contact te komen met mensen die jou verder kunnen helpen. Desnoods zoek je de hulp buiten school, maar dat ligt natuurlijk aan de aard van je problemen. Kom op Mathilde, je bent eigen baas. Niemand bepaalt wat jij doet, en al helemaal niet op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag geen contact zoeken, ik krijg mailtjes met dat ik me vreselijk kinderachtig naar hun toe gedraag.
Hij zit iedere docent die met mijn praat op te jutten.
Ook kan in school geen contact zoeken met een maatschappelijk werker omdat het via hem wordt geregeld en er wordt tegen hem gezegd wie er allemaal bij de maatschappelijke werkers zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn meer hulpinstanties zoals je weet, kunnen ze geen een van allen wat voor je doen, want er lopen al een paar lijntjes. hoe weet je zeker dat hij iedere docent tegen je op zit te jutten?
Andere optie is gewoon met de mensen blijven praten die je vertrouwt, en een klacht indienen bij de chef van de zorgcoordinator. Vertel dat het vertrouwen weg is, en zeg dat je iemand anders wilt
12 jaar geleden
Goede vraag wist niet dat deze zogenoemde zorgcoördinators op scholen zoveel macht in hun positie verenigen.(De zorgcoördinator, een betrekkelijk jong fenomeen binnen het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs, stroomlijnt de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulpverlening en is verantwoordelijk voor de coördinatie van de schoolinterne leerlingbegeleiding. Veel leerlingen met speciale onderwijsbehoeften zijn direct of indirect afhankelijk van de expertise en het netwerk van de zorgcoördinator. Scholen doen er daarom goed aan om de positie van de zorgcoördinator in hun organisatie te heroverwegen. Op sommige scholen is de zorgcoördinator een uitvoerder, op andere een manager. Op sommige scholen is de zorgcoördinatie ondergebracht in een functie, op andere in een taak. Sommige scholen hebben een fulltime zorgcoördinator, andere besteden er een dagdeel aan. ) Maar dit gezegd hebbende lijkt het mij dat er altijd een instantie is waar men tegen het gevoerde beleid kan klagen bijvoorbeeld Stichting Onderwijsgeschillen of Landelijke Klachtencommissie voor het openbaar en het algemeen toegankelijk onderwijs,SUCCES
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We lezen natuurlijk hier alleen jouw kant van de zaak en daar ga ik dan u ook vanuit.
Wat ik altijd heel eng vind is, als iemand (in dit geval je zorgcoördinator) een ander (jou) probeert te isoleren/afzonderen van anderen.
Dat is wat ik proef uit je verhaal: je mag met niemand anders meer contact hebben van hem, alleen met hem.
Dat vind ik gevaarlijk en niet gezond!
Dat is mijn mening, en nogmaals: ik ken zijn kant van het verhaal niet: ik ga uit van wat jij schrijft.

Dus mijn advies: maandag meteen met dit verhaal naar je mentor gaan (die vertrouw je heb ik begrepen) en als je vandaag met iemand kunt praten die je vertrouwt: doen!
Ik las dat je 16 bent: misschien kan je je ouders/verzorgers ook inschakelen?
Blijf hier niet mee rondlopen en ga er zeker niet mee akkoord om andere contacten met mensen te verbreken, omdat hij dat zegt!
Succes!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ik ga ook uit van wat de vraagsteller schrijft, en ze #ervaart# behoorlijk wat problemen her en der. moeilijk om te beoordelen dus met eenzijdige en beknopte info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Danks!
Dat is het punt natuurlijk altijd op GV, maar ik vond het wel belangrijk erbij te vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, dat is het idd hier op GV, maar bij sommigen dingen plaats ik persoonlijk meer vraagtekens dan bij anderen dingen. in feite zijn het belevingen wat je leest, en dit zijn er best veel en hele heftige als ik het zo lees in de anderen vragen van de vraagsteller. hm..... nu heb ik ergens gelezen dat emoties belevingen kunnen beinvloeden. ;-))) (niet lullig bedoeld, naar niemand niet, ik heb enkel een flauwe bui en de eigenschap om me werkelijk van alles af te vragen vanuit alle invalshoeken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je, na het lezen van jouw vraag, alle antwoorden en reacties, helemaal ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
hij mag het wel zeggen maar daar blijft het ook bij.

jij hebt niet om problemen gevraagd en wat jou probleem is dat is voor anderen niet per definitie relevant.

JIJ moet je vertrouwd genoeg voelen om dit te vertellen, tegen iemand die JIJ uitkiest.

er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, hij kan wel zo veel willen, maar JIJ beslist uiteindelijke of je daar gehoor aan geeft en of jij je laat beperken hierdoor.

deze persoon eist gewoon belachelijke dingen die hij NOOIT hard kan maken of kan voorkomen.

stel je niet afhankelijk op en onderneem stappen om iemand te vinden waar het mee klikt die de taak van de zorgcoördinator over kan nemen.
dit is echt niet de enige maatschappelijke hulp en ondersteuning die er geboden kan worden hoor. :)