De aanleg zal er wel zijn geweest, anders kan je het nooit leren. De betreffende hersencellen zijn nu geactiveerd.

Ik kan het je aanraden om te leren, want het is reuze makkelijk om heel snel hoofdzaken en bijzaken in een lang verhaal te kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je leert, dan verbetert je hersenen altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met snellezen leer je jezelf toch om niet je stembanden te bewegen als je leest? Dat is normaal wel het geval, maar bij snellezen niet. Dus eigenlijk is dat minder activiteit voor je hersenen of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snellezen is de aangeleerde vaardigheid om zonder begripsvermindering aanzienlijk sneller dan gemiddeld te lezen.

Leessnelheid wordt meestal aangeduid in 'wpm', woorden per minuut. De gemiddelde leessnelheid bedraagt rond de 240 wpm. De aanduiding 'aanzienlijk sneller dan gemiddeld' is een subjectieve kwalificatie, die hier wordt ingevuld als 'meer dan 2 keer sneller dan gemiddeld'. Deze verdubbelnorm is gekozen omdat er tussen mensen enorme gerapporteerde verschillen in leessnelheid bestaan. Dit betreft een variatie van pakweg 60 tot 3600 wpm. Tot twee keer sneller dan gemiddeld lezen is in dat licht bezien niet zo heel bijzonder. In dit artikel wordt onder snellezen niet verstaan 'skimmen' of 'scannen'. Dat zijn technieken om selectief te lezen, waarbij men delen van de aangeboden leesstof overslaat.

Hoe meer informatie je binnenkrijgt hoe actiever je hersenen worden.
Bronnen: