Ja. Dit voedingssupplement is door iedereen te bestellen en te gebruiken.
Wel wordt geadviseerd de aanbevolen dosering niet te overschrijden.
Een dagelijkse inname van 5-20 mg per dag wordt als veilig en voldoende aangemerkt. Volgens het voedingscentrum hebben de meeste mensen geen mineralenpillen nodig, want ze krijgen al voldoende mineralen binnen door gevarieerd te eten.
Wetenschappelijk bewijs ontbreekt. Er is in het verleden onderzoek gedaan door de Universiteit van Brussel naar de werking van silicium. Uit dit onderzoek blijkt dat de activiteit van prolyl hydroxylase, het enzym dat nodig is voor de vorming van hydroxyproline, afhankelijk van de aanwezigheid van silicium. Hydroxyproline is een aminozuur dat betrokken is bij de productie van collageen en elastine. Maar er is helaas (nog) geen wetenschappelijk bewijs dat er een direct verband is tussen opname van silicium een de vorming van collageen of bindweefselvorming.
SimonV