Hoe weet je dat je jezelf verliest? of aan het verliezen bent

hoe kan het gebeuren als het kan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de betekenis van dingen worden vager.
soms. en sommige dingen kunnen me niet veel meer schelen.
bv of nederland kampioen word. of dat het kabinet dingen gaat verpesten.
niet zo fanatiek meer. dat vind ik heel jammer soms en soms ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Loenie: ik denk dat Pruts de passie bedoelt die niet meer/minder aanwezig is. Het missen van die drive/enthousiasme voor bepaalde dingen waar je vroeger veel om gaf kan soms voelen als jezelf verliezen, want dat hoorde altijd zo erg bij je en maakte deels wie je was.

Het beste antwoord

Je hebt het nooit zo goed door. Het zijn kleine aanpassingen die je maakt in je mening (vaak), die later van jou lijken te zijn. Je betrapt jezelf er soms op, maar doet er vaak niets mee.

Je merkt het als je afstand neemt en bekijkt of je iets wel eigenlijk wilt/vindt. Vaak zien mensen in je omgeving een stuk beter dat je je aanpast aan de mensen om je heen, dan jij. Je wilt het niet zien of je kunt het niet zien en denkt dus dat de mensen om je heen 'moeilijk doen' of kritisch zijn over de persoon/personen waaraan jij je aanpast.

Zelf ben ik er heel gevoelig voor en heb 6,5 jaar lang in een relatie gezeten waarin ik mijn eigen identiteit volledig opzij heb geschoven voor 'ons' (hij ook hoor, maar ik paste me vooral erg veel aan hem aan). Zijn muzieksmaak was de mijne, zijn beslissing was de mijne en ga zo maar door. Je denkt zelf dat je zelf die keuzes maakt, maar achteraf weet je wel beter (en was al dat gezeur van de mensen om je heen toch niet helemaal ongegrond).

Ik heb in de loop van de tijd wel geleerd dat te bespeuren, omdat ik weet dat ik er gevoelig voor ben. De vrienden waar ik veel om geef, zijn degene die mij ook het meest (kunnen) bewerken. Dit doen ze echt niet bewust, dat doe je vaak zelf.

Gewoon goed opletten. Bedenk wat JIJ belangrijk vindt en bedenk ook goed wat je onderscheidt van je vrienden/familie/etc. Je moet jezelf eerst vinden om jezelf niet te kunnen verliezen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Beetje onduidelijk in het stukje met 'de mensen om je heen'. Bedoel de 2e keer dus mensen die opmerken dat je je aanpast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt jezelf nooit verliezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf er steeds vaker op betrapt dat je op een vraag die aan jou gesteld wordt "ja' zegt om "erbij" te horen, terwijl je eigenlijk het liefst "nee" wilt zeggen (en toch geaccepteerd wordt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel te kiezen is jezelf verliezen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je aan het wegkwijnen bent of je kunt vanwege ziekten en ongemakken niet meer jezelf bijhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je jezelf niet belangrijk genoeg vindt en steeds maar behoeften en verlangens van anderen laat voor gaan, dan kun je jezelf verliezen.
Een bekend fenomeen bij moeders die de noden van hun kinderen altijd op de eerste plaats hebben gezet. Zodra de kinderen uit huis gaan weten ze echt niet meer waar ze het moeten zoeken.

Wat zijn de verschijnselen? Je weet niet meer wat je leuk vindt en wat niet. Je kent je grenzen niet en gaat er regelmatig overheen. Je voelt je nutteloos, eenzaam en waardeloos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je zelf heel erg verliezen in verdriet dat overgaat in zelfmedelijden. Dit geld ook met het tegenovergestelde: euforie. Je bent letterlijk je zelf niet meer!!
Stel voor je zelf een aantal grenzen op die je met beide benen weer op de grond zet.
Zo kan je jezelf niet verliezen.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je pas als je je omgeving gelooft.