Waarom lijk ik dikker in een raam dan in de spiegel?

Waarom lijk ik dikker in een raam dan in de spiegel? En welke is reël?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
6.5K
anneliez
2 jaar geleden
In alle spiegels of in 1 bepaalde?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Alle spiegels
marjolein55
2 jaar geleden
Dat komt omdat ramen het beeld vervormen en spiegels niet omdat die van een ander materiaal gemaakt zijn.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Deze vraag is in 2009 ook al gesteld en beantwoord:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/17622/spiegelbeeld-reeel/

Het beste antwoord

Spiegels weerspiegelen zo’n 95% van het licht. Helder glas reflecteert ongeveer 6% tot 8% wanneer het licht het oppervlak loodrecht raakt. Hierdoor krijg je een minder duidelijk perspectief dan bij een spiegel. Door minder perspectief lijk je dikker. Het spiegelbeeld is dus het meest reëel.

Vergelijk het met een foto: je oogt dikker op een foto dan dat je in het echt bent. Een camera heeft slechts één lens en ziet dus geen diepte en perspectief. Een camera spreidt een object hierdoor uit als een pannenkoek, waardoor een object breder lijkt.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dat zo is dan kan dat komen doordat de ruit zelf ook van dikker glas is waardoor er een dubbele brekingsindex is. Hiernaast zijn ramen vaak groter zodat het oppervlak zelf ook gekromd kan zijn.