Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moeten verstandskiezen eruit?

ik ben vanmiddag bij mijn tandarts geweest,nu wilt hij mijn verstandskiezen eruit trekken,maar ik heb helemaal geen last van die kiezen.
Is het verstandig om ze er dan maar uit te laten halen?
wie heeft er ook ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kreeg zo'n 15 jaar geleden ook een doorverwijzing om mijn verstandskiezen te laten trekken. Dat was echt nodig volgens de tandarts. Net als jij had ik toen nergens last van. Nu 15 jaar later zitten ze er nog steeds in. Mijn huidige tandarts wist me te vertellend dat ze er prima uitzagen.

Mijn mening; ik zou ze lekker laten zitten als je er geen last van hebt. Als je er last van krijgt kun je ze altijd nog laten trekken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is om te voorkomen dat je er last van gaat krijgen!
Omdat ze heel ver naar achteren staan kun je er moeilijk bij om ze schoon te houden.
dus daarom beter om ze te laten trekken!
Ik heb dat ook laten doen, en als ik wist hoeveel pijn het deed had ik wel gewacht tot ik problemen zou krijgen;-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kende de spelchecker het wordt pom, wel maar om niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oe deed t pijn dan?
1) Ruimtegebrek (dentilio difficilis)

In veel gevallen is er niet voldoende ruimte in de mond om de verstandskiezen ongestoord te laten doorbreken. De kies kan dan maar gedeeltelijk doorbreken en omdat achterin de mond het schoonhouden van de kiezen erg is, raakt het tandvlees en bot rondom de verstandskies makkelijk ontstoken (pericoronitis).
Omdat dit pijn en slikklachten veroorzaakt, moet de kies worden verwijdert.



2) Verkeerde ligging (impatie)