Waarom moeten verstandskiezen eruit?

ik ben vanmiddag bij mijn tandarts geweest,nu wilt hij mijn verstandskiezen eruit trekken,maar ik heb helemaal geen last van die kiezen.
Is het verstandig om ze er dan maar uit te laten halen?
wie heeft er ook ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Ik kreeg zo'n 15 jaar geleden ook een doorverwijzing om mijn verstandskiezen te laten trekken. Dat was echt nodig volgens de tandarts. Net als jij had ik toen nergens last van. Nu 15 jaar later zitten ze er nog steeds in. Mijn huidige tandarts wist me te vertellend dat ze er prima uitzagen.

Mijn mening; ik zou ze lekker laten zitten als je er geen last van hebt. Als je er last van krijgt kun je ze altijd nog laten trekken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is om te voorkomen dat je er last van gaat krijgen!
Omdat ze heel ver naar achteren staan kun je er moeilijk bij om ze schoon te houden.
dus daarom beter om ze te laten trekken!
Ik heb dat ook laten doen, en als ik wist hoeveel pijn het deed had ik wel gewacht tot ik problemen zou krijgen;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kende de spelchecker het wordt pom, wel maar om niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oe deed t pijn dan?
1) Ruimtegebrek (dentilio difficilis)

In veel gevallen is er niet voldoende ruimte in de mond om de verstandskiezen ongestoord te laten doorbreken. De kies kan dan maar gedeeltelijk doorbreken en omdat achterin de mond het schoonhouden van de kiezen erg is, raakt het tandvlees en bot rondom de verstandskies makkelijk ontstoken (pericoronitis).
Omdat dit pijn en slikklachten veroorzaakt, moet de kies worden verwijdert.

2) Verkeerde ligging (impatie)

Soms kan het voorkomen dat de verstandskies door de verkeerde ligging helemaal niet kan doorbreken. Omdat dit op langere termijn de oorzaak kan zijn van problemen, zal uw tandarts u adviseren deze kie(s)zen te laten verwijderen. Meestal zult u een verwijzing krijgen om de kie(s)zen in het ziekenhuis door een kaakchirurg te laten verwijderen.

3) Tandbederf (caries)

Verstandskiezen (lees: ver-staande kiezen) liggen helemaal achter in de mond en zijn moeilijk goed schoon te houden. De kies die voor de verstandskies in de mond zit wordt hierdoor aangetast. Het gaatje dat hierdoor ontstaat is meestal niet zo eenvoudig te repareren, zodat voorkomen de juiste oplossing is.

4) Tandbederf van verstandskies

Omdat de verstandskiezen achter in de mond liggen en dus moeilijk zijn schoon te houden, kunnen hier gemakkelijk gaatjes ontstaan. Door de ligging van de verstandskies is dit moelijk te behandelen, waardoor extractie de voorkeur geniet.

5) Scheve tanden

De verstandskiezen kunnen door hun ligging tegen de tanden en kiezen duwen, waardoor deze scheef gaan staan. Natuurlijk is dit jammer, zeker als alles met een beugeltje netjes in de rij is gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het verstandig is om ze eruit te halen is alleen te beoordelen door iemand die deskundig is. Vaak kan een tandarts d.m.v. foto's zien hoe de tand groeit en of die in de toekomst problemen kan veroorzaken. Ik heb zelf 3 jaar geleden mijn verstandskiezen laten trekken en er heel erg veel last van gehad, dus ik kan me wel voorstellen dat je dit niet even zomaar wil laten doen. Toch is het misschien verstandig om eens een andere tandarts om een second opinion te vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen doen als hij je een reden kan geven. Zomaar preventief is onzin. Ik heb het bij mij 15 jaar uitgesteld. Op een bepaald moment zat er een gaatje in en hij deed zeer. Toen zei de tandarts dat hij hem ook kon trekken, dus dat ik maar laten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij wil ze eruit hebben om gaatjes te voorkomen