Kan ik een aan het werk verklaring krijgen voor een ZZPer?

Ik heb een zzp'er in dienst, die gaf aan een hartritmestoornis te hebben gehad in prive tijd vorige week. Ik wil geen risico nemen voor zijn gezondheid. Hij geeft zelf aan dat hij weer aan de slag zou kunnen. Ik vroeg of hij dit bevestigd kan krijgen van zijn dokter. Hoe is dit te regelen ivm privacywetgeving? Kan ik hem naar mijn eigen bedrijfsarts sturen, of mag hij bij zijn eigen dokter een soort fitheidsverklaring krijgen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dit mag je niet vragen. Dit is namelijk privé. Hij heeft een eigen zaak en dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Als het goed is, heb je een contract met deze ZZP-er afgesloten waarin ook is opgenomen wat er gebeurd op het moment dat deze ZZP-er zijn werkzaamheden niet kan uitvoeren (wie er dan verantwoordelijk is voor de vervanging e.d.). Als er niets geregeld is, moet je zelf een beslissing maken wat hiermee te doen.
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Thecis,
Bedankt voor je reactie. Het is op zich geen probleem voor mij dat hij niet kan werken. Hij loopt zelf inkomen mis door niet voor mij te kunnen werken. Ik gun hem het werk, maar ik wil met zijn gezondheid geen risico nemen. Ik kan zijn afwezigheid opvangen, maar hij wil zelf graag aan het werk zijn.
tinus1969
3 jaar geleden
Precies. Zodra je begint over verklaringen en bedrijfsarts, praat je over werknemers. Zodra je dit dus eist, geef je toe dat het om een werknemer gaat en dat je dus bv sociale verzekeringspremies moet gaan betalen etc.
Thecis
3 jaar geleden
@TSS93
Dat snap ik. Maar zoals Tinus inderdaad zegt, je huurt een bedrijf in. De andere zaken gaan inderdaad over werknemers. En een ZZP-er is niet een werknemer.
In dit geval zou de ZZP-er zelf een afweging moeten maken. Ik snap heel goed dat u diegene het werk gunt (en dat siert u ook). Maar u kunt niet bepalen of diegene fit (genoeg) is om te gaan werken. Dat is aan de ZZP-er.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke, duidelijk. Bedankt voor jullie reacties!