hoe kan ik omgaan met angst?

ik heb al zowat mijn hele leven een angststoornis
gelukkig ging het de laatste tijd (jaar) erg goed medicatie gestopt nieuw werk nieuwe opleiding etc.

tot vorige week ik weer terugval kreeg begon weer dat nare onderbuik gevoel te krijgen en jahoor daar kwam die angst weer opzetten..
met als gevolg dat ik nu weer op sta elke ochtend met de gedachtes : oh stel dat ik me vandaag weer angstig ga voelen.. en zo draaid het cirkeltje maar rond dat ik letterlijk gek word van mijn angst.

eigenlijk is het een soort angst voor de angst maar hoe krijg je dit onder controle

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zijn heel veel therapieën om van je angsten af te komen. Zie deze: http://www.mindtuning.nl/?gclid=COLlpvH9saICFYssDgod20RGLg

RET kan helpen hierbij, het is een cognitieve therapie die je eenvoudig zelf kan toepassen: Het ABC van Rationeel Emotieve Therapie Ellis heeft het ABC van RET geformuleerd om het één en ander te verduidelijken. De A staat voor Aanleiding gevende situatie (Activating Event), de aanleiding, een bepaalde gebeurtenis. Derhalve datgene wat er daadwerkelijk gebeurt. Deze A kan ook meer feiten of gebeurtenissen inhouden, ook wel een Aanleiding gevende situatie genoemd. De B staat daarbij voor 'Belief', het totaal van gedachten, zowel rationeel als irrationeel. Het kan omschreven worden als de wijze waarop iemand de wereld beschouwt, iemand naar het leven kijkt, zijn levenshouding. Deze gedachten geven de feitelijke gebeurtenis of situatie een bepaalde betekenis, afhankelijk van context, tijd en persoon. Hierdoor zullen mensen bepaalde situaties vaak anders beoordelen en daar afwijkend over voelen'. De C staat voor 'Consequence', de emotionele en gedragsmatige gevolgen. Hieronder verstaan we niet de consequenties van de gebeurtenis of situatie (A) maar de consequenties van B' ; de gedachten over de situatie of gebeurtenis. Deze consequenties zullen zich op twee verschillende manieren uiten : •Emotioneel boosheid, angst, verdriet, opwinding, vreugde. •Gedrag. Je gedrag wordt bepaald door je gedachten en emoties : afhankelijk van je gedachten, gedraag jij je. Rationeel Emotieve Therapie Het doel van RET is je te laten inzien dat hoe jij je voelt en gedraagt niet het gevolg is van wat er gebeurt, maar hoe je over die situatie of gebeurtenis denkt. Hoe dan ook is het goed om contact te zoeken met een huisarts of psycholoog, angst kan je leven op een negatieve manier bepalen. Sterkte.

je zou eigenlijk terug moeten denken aan het laatste jaar toen t wel goed ging.. hoe je toen omging met je angs aanvallen bij jou lijkt het wel op een onzekerheid van jezelf.. denk niet aan ..o jee stel... maar sta s'morgens op en kijk in de spiegel en zeg tegen jezelf..kom op je kan t je hebt t bewezen..

Als je dit al je hele leven hebt, dan kan je er zonder hulp niet vanaf komen. Als medicatie helpt dan zou ik liever weer met medicatie beginnen dan altijd angst voor angst te moeten hebben, want dat gaat je beheersen. Ook jammer als je nieuwe opleiding daardoor gevaar gaat lopen. Als ik jou was, zou ik naar de huisarts gaan en weer een verwijzing naar de psychiater vragen. Ik neem aan dat hij je die medicatie bezorgd heeft? Zo niet, ga er dan eens heen en laat je helpen. Echt, alleen krijg je dit niet onder controle.

Ik denk dat het tijd wordt om naar de oorzaak van die angst op zoek te gaan. De medicatie is natuurlijk alleen onderdrukken. Gaan eens naar een psycholoog die je terugbrengt naar je verleden en je kindtijd. Ook Hypnotherapie kan je hiermee helpen, of regressie therapie. Het wordt tijd dat je de oorsprong van je angst onder ogen gaat zien. Verdrukken werkt niet meer en het wil er gewoon uit. Alleen is jouw angst hiervoor te groot. Nu is je angst voor het bang zijn. Bang zijn voor de angst is vele malen erger dan bang zijn voor de oorsprong van de angst. En in deze vicieuze cirkel zit jij nu.

Indien het enigsinds mogelijk is geef niet toe aan de drang je angst uit de weg te gaan. En ga terug naar je behandelaar om te praten over wat er met je gebeurd en vraag om hulp. Kijk ook naar wat de oorzaak kan zijn van je terugval.. Is er iets gebeurd dat je geraakt heeft waardoor je angst weer terug komt. En heel belangrijk wees lief en begripvol naar jezelf toe. succes

Ga sporten/ bewegen, maakt niet uit hoe, als je maar minimaal 20 minuten bezig bent, liefst langer. Als die ademhaling maar los komt. Als je dit 2 á 3 x per week doet, liefst iedere dag eventjes, verdwijnt de angst. De ademhaling gaat weer als vanzelf i.p.v. dat ie stokt of dat ie ingehouden wordt. Geloof me, ik heb wat angstjaren gekend. Therapieën en medicatie helpen, maar het bewegen heeft me echt het meest geholpen. Wedje??

Bronnen:
Eigen ervaring

Omdat je vrijwel heel je leven al aan die angsten lijdt, lijkt het mij dat..als er al een methode tegen zou bestaan..jij die allang zou hebben gekregen. Ik vermoed dat je reeds van de psychiater te horen hebt gekregen dat je je angst met medicamenten enigszins onder controle kunt houden. Maar dat je dan toch af en toe even wat 'wegglijdt' Het komt er dus op neer dat je moet leren te leven met de angsten. Ik heb het gevoel dat je ook vrees hebt voor de nog te komen angsten. Probeer jezelf dan in te prenten dat je die momenten zonder angst..niet moet vergooien door angst voor de angst te hebben. Als je dat gelukt is..concentreer je er dan op..die momenten voor jezelf langzaam te vergroten. Ik wens je buitengewoon veel succes toe..want constant bang zijn is vreselijk. Gr. Ton

Bronnen:
mijn hart

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100