Hoe kan ik iets veranderen in de maatschappij/wereld?

Wat voor verschil kan een individu maken (heden, Nederland)? Hoe pak je zoiets aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Ten eerste: Beseffen dat elk beetje helpt, al lijkt het nog zo weinig. De vriendelijke glimlach & groet 's ochtends aan een dakloze maakt al een verschil.

Verder moet je beseffen dat het slechts weinigen gegeven is een grote impact te hebben. De in de richting van Moeder Theresa of Nelson Mandela. Deze mensen zijn nooit bezig geweest met de wereld verbeteren. Ze deden gewoon wat zij dachten dat goed was. Dat is dus de weg: Doe wat jij denkt dat goed is, en zet je daar 100% voor in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

in Tsjechië is er ooit iemand geweest die zichzelf in de brand heeft gestoken om dictatuur en censuur tegen te gaan. Deze persoon heeft nu een straatnaam in Nederland. Jan Palach ook wel genaamd.

dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar zo krijg je wel dingen voor elkaar.

in het heden is het beter om een onderwerp aan te spreken/op te lossen dat een grote groep mensen aangaat. Intolerante NLers en Brutale Allochtonen is nog steeds een gevoelig onderwerp, dus is het goed om daar iets over te verzinnen.

Toegevoegd na 47 seconden:
oeps! allochtonen mag natuurlijk niet meer. Nieuwe Nederlander bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan ontwikkelingshulp gaan doen, er bestaan heel veel organistaties die je daarbij kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk standpunten hebben zoals een verbod op massa instigatie en een een koptoxitax. wat betreft bleekmiddelen voor het haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste moet je dan wel weten wat en waarom je iets wilt veranderen .
Vervolgens is het zaak om te kijken welke capaciteiten nodig zijn voor zo'n verandering.
Gaat het om politieke invloed? Dan is het wellicht handig om politicologie te gaan studeren (als dat haalbaar is) , of ben je gericht op voedsel, volkenrecht, welzijn dieren , noem maar op? Religie?
Verdiep je in je onderwerp. Zorg dat je er veel van weet en ventileer je ideeen vast in ingezonden brieven, op fora, door brieven aan kamerleden enz. Kijk hoe je ideeen landen bij anderen.
Het meeste bereik je , als je officieel wordt ingebed in een organisatie die zich bezighoudt met dat waar jij iets wil veranderen. Probeer in het midden- of bovenkader terecht te komen. Dan ben je al heel ver. Je hebt misschien al meer bereikt dan je verwacht had, op gebied van je idealen . Je hebt gaandeweg je mond immers al open gedaan .
Zit je een keer in een stevig zadel, kun je daadwerkelijk veranderingen ontketenen door bv met beleidsvoorstellen te komen, aanbevelingen enzovoort. Voorts kun je door je beslissingen (je niveau is meestal bepalend voor het gehalte en de impact) invloed op de zaken hebben en richting geven.
Dit is de officiele weg.
Sommige mensen hebben het geluk, door geboorte of toeval veranderingen van betekenis tot stand te brengen.
Kijk naar prinses Irene, die , alleen omdat haar zus toevallig koningin is, rechtstreeks in de kamer haar verhaal mag doen en met adviezen en voorstellen komen.. Tja..dit soort privileges zijn gewone burgers niet gegund. En eerlijk gezegd is dat maar goed ook, want via de formele weg mogen we ook nog enige kwaliteit verwachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de maatschappij slechts veranderen door in het klein te beginnen. Met jezelf, dus..

Ik vind dat er een soort 'wereldgeweten' bestaat waarvan we allemaal een klein deel vormen.

Als we dus onszelf op een hoger niveau weten te krijgen, wordt de wereld weer een beetje leefbaarder..of misschien wel..een beetje minder onleefbaar..

Het spreekwoord zegt het al, hè: Verbeter de wereld, begin dan bij jezelf.

Dus..werk aan jezelf. Wees eerlijk, oprecht, zorg dat je te vertrouwen bent, verdraagzaam enz. enz.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je in de lokale politiek gaan.Als je in je persoonlijk leven achter de waarden staat die je verkondigt ga je stemmen krijgen.Van daar uit ga je verder;zorg dat de mensen je kennen.Doe iets voor de mensen, het kleinste en geringste telt mee.
Zorg dat je over je onderwerp zoveel mogelijk weet, laat je stem horen, voer acties, breng mensen bij elkaar.
Nu kan je misschien geld inzamelen voor Malawi, de mensen vallen er letterlijk dood van de honger.Er zijn duizenden euro's nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga vrijwillegers werk doen! Het is ontzettend leuk, en de mensen voor wie je doet, zijn je enorm dankbaar.
Het maakt niet uit wat je doet, maar als je het maar doet! Of het nou helpen in een bejaardentehuis is of de plantsoenen bijhouden.

Dat eerste heb ik gedaan, en ik kan je vertellen dat het erg leuk is! Het enige nadeel is; je krijgt wel een beetje veel bonbons aangeboden.
(heb ik eigenlijk ook geen problemen mee;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je pakt het groots aan en je gaat de politiek in.

Of je gaat beginnen met jezelf en zullen een aantal je goede voorbeeld overnemen. Weer andere zullen die anderen het voorbeeld overnemen en langzaam zal het uitgroeien.