Waarom heeft de een meer energie dan de ander?

En vriendin van mij heeft veel meer energie dan mij lijkt het. Zij werkt fulltime, sport 2 keer per week, zingt in een koor en doet daarnaast vrijwilligerswerk. In het weekend gaat zij regelmatig met vriendinnen wandelen. Ik vraag me af waar zij de energie vandaan haalt. Na een week werken ben ik doodmoe. Ik kan het vaak niet opbrengen om iets van een hobby te doen. Heb nu ook geen hobbies. Als ik toch met iemand ga wandelen ofzo dan ben ik daarna doodmoe. Waar ligt dit aan? Wat doe ik verkeerd? Bloedtesten hebben geen resultaat opgeleverd. Ben al binnenstebuiten gekeerd bij de huisarts.

3 jaar geleden
18.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Wat doe jij om te ontspannen? Hoeveel slaap je en word je uitgerust wakker?
Zonnebloem1977
3 jaar geleden
Om te ontspannen fiets en wandel ik veel. Zeker elke dag. Van intensief sporten krijg ik eerst een energie boost en een paar uur later ben ik uitgeput. Ook als ik het sporten langzaam aan heb opgebouwd. Dus dat werkt niet voor mij. Ik slaap goed over het algemeen, 8 uur per nacht. Ik ben een typische introvert. Als ik wil opladen werkt dit voor mij het beste in stilte met een goed boek. Dit is dan ook de enige hobby momenteel. Verder zing ik graag. Maar het kost voor mij dan weer veel energie om naar een koor repetitie te gaan vanwege teveel prikkels. Hoe kan ik het zingen toch nog beoefenen zonder al te veel prikkels? Ik doe dit zo graag.
Ritsuka
3 jaar geleden
Heb je ook geprobeerd om niet elke dag intensief te sporten? Kan zijn dat je te weinig rust neemt.
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Naast alle goede tips: sommige mensen hébben gewoon meer energie dan anderen. Zij hoeven minder te slapen, kunnen meer aan in een week. Het is geen goed idee om jezelf wat dat betreft te vergelijken met anderen. Belangrijkste vraag is: heb jij last van te weinig energie? Of wil je misschien gewoon te veel? Er zijn veel mensen - waaronder ikzelf - die genoeg hebben aan hun baan, hun huishouden en voor zichzelf, en eventueel voor wat anderen zorgen..... Daarnaast is het een goed idee om iets "voor jezelf" te doen - lekker lezen, wat wandelen.... Iets waar je energie van krijgt! (Of eventueel zingen: dat is een goede lichamelijke oefening, en het is LEUK! En als het je niet TEVEEL energie kost: gewoon lekker doen...)

Antwoorden (1)

Lichaam én geest
Een gezonde, gematigde voeding, een goede nachtrust, ontspanning en beweging: dat alles helpt ons om de lichamelijke energiebalans op peil te houden. Maar het verhaal over energie is een verhaal over lichaam én geest. Want zelfs als aan alle fysieke voorwaarden is voldaan, als die electriciteitscentrale draait als een tierelier, dan nog kunnen we ons kortere of langere tijd uitgeput voelen. Heel duidelijk wordt dit zichtbaar bij mensen die lijden aan een burn-out of een depressie. Maar ook bij psychisch gezonde mensen spelen allerlei mentale processen die energie slurpen.
Vermoeidheid is niet voor niets klacht nummer 1 in de Nederlandse huisartsenpraktijk; kennelijk zijn we massaal futloos en uitgeput. Daar zijn tal van mogelijke verklaringen voor, zoals een virus of lichamelijke ziekte, een ongezonde levensstijl of te weinig lichaamsbeweging.

Voor de lieve vrede
Een mentale energieslurper die de laatste tijd sterk in de belangstelling van psychologen staat, is zelfcontrole. Onszelf controleren doen we de hele dag door. We laten een verleidelijk stuk taart staan omwille van de slanke lijn, we slikken onze boosheid in voor de lieve vrede, we slaan het tweede glas wijn af omdat we die kater kunnen missen als kiespijn. En dat kost energie – véél energie, weet Hugo Alberts. Hij is psycholoog en onderzoeker aan de Universiteit Maastricht en buigt zich al jaren over het ‘gelimiteerde energiemodel’. Iedere keer dat je moeite moet doen om niet toe te geven aan een impuls, spendeer je energie, stelt Alberts. Dat leidt uiteindelijk tot ‘wilsuitputting’ en dan verlies je gemakkelijk de controle over jezelf. Dáárom is het vasthouden aan een dieet in de vermoeide avonduren ook zoveel moeilijker dan bij het uitgerust wakker worden.

Ook Alberts vindt ‘energie’ een lastig begrip, dat niet simpel te omschrijven is. “Psychologisch onderzoek hiernaar staat nog in de kinderschoenen. Je kunt wel stellen dat wij beschikken over een soort mentale energie, die langzaam op kan raken.”
fremar