Bestralingen bij oa borstkanker zijn toch niet chemisch?

iemand vroeg mij namelijk of het kapot gaan van de huid na de bestralingen niet door chemische stoffen kwam. Volgens mij niet trouwens hoor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee. Het beschadigen van de huid kan het gevolg zijn van het bestralen zelf (radiotherapie, bestraling met röntgenstralen).

Toegevoegd na 4 minuten:
"Bij de behandeling vertoont de huid die uitwendig wordt bestraald vrijwel altijd een reactie. Dit is geen verbranding, zoals vaak ten onrechte wordt gedacht. Tegenwoordig zijn de reacties van de huid minder sterk dan vroeger omdat de huidige manier van bestralen de huid zoveel mogelijk spaart.

Toch kan de huid sterk reageren op de bestraling wanneer de huid echt moet worden meebehandeld, bijvoorbeeld rondom een operatielitteken en bij doorgroei van kankercellen in de huid. De reactie is vaak wat erger als er al chemotherapie is gebruikt of als een cytostaticakuur samenvalt met de bestralingsbehandeling. De reactie van de huid begint met lichte roodheid, meestal twee tot vier weken na de eerste bestraling.

Later, vaak weken tot maanden na de bestraling, ontstaat extra pigmentatie, waardoor de huid donkerder wordt. Vaak wordt de huid ook droog en schilferig. Een enkele keer ontstaan aan het einde van de bestralingsperiode blaren. Op die plaatsen gaat de huid dan meestal open. Huidreacties zijn het sterkst in huidplooien (bijvoorbeeld liezen en oksels), onder de borsten en bij operatielittekens.

Doorgaans genezen huidreacties binnen vier tot zes weken na afloop van de bestraling, ook als de huid is opengegaan. Soms blijft de huid daar iets donkerder en stugger.

Vaak wordt gedacht dat een patiënt die is bestraald, niet in de zon mag. Dit is niet juist. Wel doet men er verstandig aan het eerste jaar na de bestraling de huid die is bestraald te ontzien met zonnen. Ga niet onbeschermd in de zon, maar smeer u goed in met een antizonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor. Als uw huid tijdens de bestralingen erg rood is geweest, kunt u die beter niet te lang aan zonlicht of zonneapparatuur blootstellen. Maar verder kunt u van de zon genieten als ieder ander. Blijf wel voorzichtig, want de huid blijft wat gevoelig. "
(Bron: http://www.kankerwiehelpt.nl/over-kanker/behandelingen/bestraling/bijwerkingen-39.html)
Computoon
10 jaar geleden
Het is heel normaal dat uw huid reageert op bestraling. De mate waarin uw huid reageert, hangt af van een aantal factoren: het soort stralen, de toegediende dosis, het feit of u al dan niet chemotherapie ontvangt en de plaats van bestraling. Uw huid kan alleen reageren op de plaats waar u bestraald wordt.
Op de bestralingsplaats kan uw huid rood, erg droog en lichtjes opgezwollen uitzien. Achteraf schilfert ze af. De bestraalde huid kan gaan jeuken en kan erg gevoelig zijn. Meestal wordt de huid lichtrood.
Zelden kan de huid donkerrood worden. Dan is ze ook glimmend en pijnlijk. Tenslotte kunnen er zich blaasjes vormen, die opengaan en waaruit vocht kan komen. Deze laatste klachten treden vooral op in de huidplooien. Bijvoorbeeld : de plooien in de hals, in de oksels, onder de borsten.
Lees verder in bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik ga niet minnen, maar dit is geen antwoord op de vraag ;)
lees de vraag nog maar eens (goed)
de vraag richt zich op is het chemisch of niet (de bestraling)?