Wat kan de oorzaak zijn van een kloppend geluid in je oor?

Als ik neerlig, maakt niet uit of het op mijn rug of op mijn zij is, hoor ik steeds mijn hartslag in mijn rechteroor.
Ik heb ook gemerkt dat ik als ik met een hoofdtelefoon youtube kijk of muziek luister, ik het steed beter hoor met mijn linkeroor, het lijkt alsof het geluid van ietwat links voor me komt. Ik weet niet of deze twee dingen iets met elkaar te maken hebben maar het lijkt me toch toevallig. Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk je eigen hartslag. Er lopen kleine slagadertjes in je oor. Voel tegelijkertijd je pols maar eens. Als het gelijk op gaat is het een slagadertje. Geen zorgen

Antwoorden (1)

Je hart in je oor horen kloppen heeft een groot scala aan mogelijke oorzaken. Het wordt relatief vaak veroorzaakt doordat het geluid van je hartslag via een klein bloedvat in je oor door toedoen van vocht wordt opgepikt door je trommelvlies. Pulsatile tinnitus kan – net als een gewone piep in de oren (tinnitus) – relatief onschuldig zijn en geen duidelijk aanwijsbare oorzaak hebben. Het kan ook vanzelf weer over gaan. Het horen kloppen van je hart in je oor kan echter ook worden veroorzaakt door een onderliggende medische aandoening.
In sommige gevallen neemt de bloedstroom slechts plaatselijk toe. Dit noemt men ook wel geïsoleerde verhoging. Het gaat hierbij om een verandering in de bloedstroom in een individueel bloedvat, of kleine groep bloedvaten in plaats van een verhoogde bloedcirculatie in het gehele lichaam