Kun je van desinfecterende alcohol ook dronken worden?

Het gaat dus niet om inwendig gebruik waarbij je de alcohol drinkt, maar uitwendig gebruik op de huid.

Ik heb namelijk een wondje op m'n wang, deze ontsmet ik met alcohol, maar ik voel me een beetje dizzy.. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Jazeker, maar eerder door inademing van de alcoholdamp dan door opname door de huid. Maar je moet die damp wel langdurig en intensief inademen om boven het toegestane promillage voor verkeersdeelname te komen. Dat zou kunnen lukken als je advocaat maakt door een poos in een pan (au bain marie) te roeren met o.a. brandewijn, eieren en suiker om advocaat te maken. Maar logischer lijkt me dat bij jou de associatie alcohollucht=borrel=dizzy een rol speelt, eerlijk gezegd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Een open wondje lijkt me niet in staat om meer te resorberen dan de huid. Zo'n wondje is eerder geneigd om stoffen uit te stoten. En dan gaat het nog niet om tientallen centiliters die direct in de bloedsomloop worden gedeponeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat je wang nogal dicht bij je neus zit, adem je gelijk alles in. Alcohol verdampt snel op de huid, dus je krijgt even de volle mep binnen. Vandaar dat dizzy gevoel + ook nog dat alcohol prikt, waardoor je even extra naar adem hapt. Maar dronken zul je er niet van worden, daar is de hoeveelheid te klein voor
anneliez
13 jaar geleden
Alcohol gaat niet zo gemakkelijk door je huid, maar van alcoholdamp inademen kun je snel dronken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan door dat het prikt maar als het goed is is dat zeer kort