Als je sport, verbrand je vet. Hoe gaat dat vet je lichaam uit?

3 jaar geleden
Amadea
3 jaar geleden
Een kaars die je laat branden houdt uiteindelijk alleen de geblakerde pit over. Het kaarsvet heeft als brandstof gediend en is daardoor verdwenen. Het vet dat jij door te sporten verbrandt verdwijnt op dezelfde manier.
Ritsuka
3 jaar geleden
Met sporten verbrand je alleen vet als je in een kcal tekort zit
TurfGraver
3 jaar geleden
Amadea, het "verdwijnt" niet maar veranderd van samenstelling.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Stel je eet een boterham. De koolhydraten uit de boterham worden afgebroken in je spijsverteringskanaal. Door de wand van de dunnen darm worden afgebroken stoffen opgenomen in het bloed. Via het bloed komen de voedingsstoffen bij je hele lichaam. Stel je gaat vervolgens sporten. Dan hebben je spieren energie nodig om te bewegen. Het glucose worden dan verbrand, oftewel zuurstof en de glucose worden omgezet tot koolstofdioxide, water en energie. Dit noem je de verbrandingsreactie. Zuurstof krijg je door het inademen van lucht en de koolstofdioxide adem je weer uit en de energie die gebruik je. Water gebruik je of plas je uit. Hetzelfde wordt gedaan met vet dat wordt afgebroken in je spijsverteringskanaal en wordt opgeslagen in je lichaam. Dit gebeurt wanneer de voorraad omgezette koolhydraten op zijn. Het vet gaat dus hierbij niet letterlijk je lichaam uit, maar het is dus een brandstof dat wordt omgezet tot andere stoffen bij de verbrandingsreactie.

Antwoorden (2)

Afvalstoffen die na verbranding in je lichaam overblijven worden door de nieren uit je bloed gefilterd en verlaten het lichaam met de urine.
jc54
3 jaar geleden
Bij de verbranding wordt vet met de zuurstof die je inademt omgezet in water en CO2; beiden komen in het bloed. De CO2 wordt via de longen afgevoerd, het water via urine/zweet/etc .