In welke situatie is een mond-op-neus beademing zinvol?

Als je iemand moet reanimeren is een mond-op-mond beademing de meest voor de hand liggende methode (mond-op-mond-en-neus bij baby's), maar ik lees ook steeds vaker over mond-op-neus beademing. Die wordt toegepast wanneer de mond niet goed aansluit, of zoiets.

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig in welke situaties dit kan voor komen. Wanneer sluit de mond niet aan? Wanneer kan het nuttig zijn deze manier van beademen toe te passen?

3 jaar geleden
4.9K
Thecis
3 jaar geleden
Wanneer bijvoorbeeld de mond verstopt zit. Of wanneer er een heftige breuk in de kaak zit. Of wanneer je merkt dat de lucht ontsnapt bij mond op mond.

Antwoorden (2)

Voornamelijk als het slachtoffer uit zijn/haar mond bloed. (Mogelijk verbrijzelde kaak o.i.d.)
jc54
3 jaar geleden
Indien een beademing niet lukt, gewoon doorgaan met pompen! Beademing is ondergeschikt aan circulatie. 2x beademen en doorgaan met borstcompressies. Ook als het 2x niet gelukt is om lucht naar binnen te krijgen.

Zit iemand zijn gezicht onder het bloed? NIET beademen, wel pompen.

De gedachte leeft nog steeds dat de mond op mond beademing het belangrijkste is tijdens een reanimatie. Dit is NIET correct.

Mond op neus wordt niet geleerd tijdens een EHBO les van het oranje kruis. Behalve bij baby's en bij het gebruik van een beademingsmasker.