Bij welk soort botbreuken wordt een mitella toegepast?

Bij breuken van de arm en omstreken, natuurlijk - maar wanneer krijg je wel, en wanneer geen mitella?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Een mitella wordt gegeven bij veel breuken in de schouderregio. Dit kan zijn de bovenarm, sleutelbeen of schouderblad. Tegenwoordig wordt ook vaak een 'Sling' gegeven. Deze werkt met klittenband en is makkelijker in gebruik.
Een mitella (of sling) is voor het ontlasten / rust geven van de arm. Daarnaast wordt de bewegelijkheid van de arm beperkt, waardoor de breuk in het bot goed kan herstellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een mitella word gebruikt om steun te geven bij een kneuzing of botbreuk in de onderarm, hand en pols.
Bij verwondingen aan de bovenarm of schouder word er geen mitella gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je je sleutelbeen gebroken is dan kan het alleen genezen als je een mitella gebruikt omdat ze dat niet kunnen in gipsen. Verder word het gebruikt als ondersteuning om het te kunnen laten genezen bij bot breuken en bij "zware" kneuzingen