De klimaatverandering brengt steeds meer stekende insecten naar Nederland. De risico’s die dat met zich meebrengt, zijn nog onbekend. Het ministerie van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) gaf vorig jaar opdracht voor verkennend onderzoek. Omdat exotische insecten nogal eens ziekten bij zich dragen, zoals het bekende West-Nijlvvirus, is meer onderzoek nodig naar de ecologie van de ziekteverspreider. LNV wil weten wat er moet gebeuren als we onverhoopt meer steekmuggen en knutten krijgen, en wil toe naar een risicomanagement-systeem. Knutten dragen blauwtong over, maar we weten niet eens hoeveel soorten knutten er nu eigenlijk zijn. Ecologen werken sinds kort samen met medici om mogelijke problemen in de toekomst effectiever te kunnen aanpakken. Tegelijk met de opwarming van Nederland lopen er talloze vernattingsprojecten, vaak in samenhang met natuurontwikkeling. Dit kan de muggen in de kaart spelen, omdat zij goed gebruikmaken van een dynamisch milieu met tijdelijk water waarin de vrouwtjes hun eieren leggen. Door water permanent te maken krijg je plaats voor rovers, die de muggenlarven effectief opruimen. En een andere oplossing voor potentiële muggenproblemen is het maken van barrières van korte vegetatie. Muggen hebben een hekel aan wind, die in korte vegetatie veel meer vrij spel heeft. De barrière voorkomt migratie van de stekers naar bijvoorbeeld een nabijgelegen woonwijk.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hier niet. In mijn tuin heb ik zwaluwen en een kikkerpoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het klimaat in Nederland, komen er inderdaad steeds meer muggen.
Vooral de tijgermug komt steeds meer voor.
Ikzelf heb het idee dat muggen stiekemer zijn tegenwoordig; ik hoor ze niet zoemen, maar word wel gestoken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het klimaat: natter en warmer, ideaal voor muggen.