Waarom moet ik vaker plassen als ik alcohol heb gedronken?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
3 jaar geleden
Je lichaam wilde gifstoffen kwijt
Castle
3 jaar geleden
Vaak drink je ook meer glazen als je alcohol nuttigt. Ik zie mensen vaak het ene bier na het andere nemen wat ze normaliter met wat, cola of iets anders niet zouden doen. Alcohol is slopend voor het lichaam en wil het lichaam inderdaad die gifstoffen weg hebben.

Antwoorden (1)

Als je alcohol drinkt moet je na een paar drankjes toch echt naar de wc om te plassen. Daarna lijkt het he van de dam en moet je continue naar de wc. Hoe zit dat nu precies, want alcohol droogt toch juist uit?

Het heeft allemaal te maken met onze nieren en het plashormoon (antidiuretisch hormoon, ADH). Dit hormoon zorgt ervoor dat de drang om te plassen enigszins wordt gecontroleerd, zodat je niet de hele dag op de wc zit. Alcohol verstoort dit systeem en remt de aanmaak van het hormoon.