Hoe koel je je lijf met dit hete weer en hoe hou je je lijf constant koel?

Wat ik al doe: luchtige katoenen kleding dragen. Om het halfuur koud douchen. Koude natte washandjes in nek. Koud voetenbad. Maar: de koude douche voelt steeds meer aan als lauw. Koude washandjes worden lauw, het voetenbad wordt lauw. En ik krijg het alsmaar warmer. Ik zweet amper. Ben in januari begonnen om dit te stimuleren door naar de sauna te gaan maar toen kwam corona...........
Ik hou helemaal niet van water en zwemmen.
Hebben jullie tips?

3 jaar geleden
1.6K
jc54
3 jaar geleden
Waar zit je, waar is het zo heet?
Inekez1
3 jaar geleden
Van koud douchen krijg je het juist warm! Je lichaam reageert op het koude water alsof het koud is en zorgt er dan voor dan er zoveel mogelijk lichaamswarmte behouden blijft om onderkoeling te voorkomen. Ophouden dus met continu bezig zijn met dat koude water, daar krijg je het alleen maar warmer van! Beter laat je je lijf wennen aan de warme lucht. Voldoende vocht drinken en een ventilator aanzetten. Juist de afwisseling van warm en koud maakt dat je de warmte als vervelend ervaart. Probeer ook de lucht in huis niet te warm te laten worden: geen zon in huis laten komen en op het warmst van de dag ramen en deuren gesloten houden en 's nachts ('s morgens en 's avonds) juist wel goed luchten.
Wil je toch koelen met water, gebruik dan niet te koud water en niet gelijk een hele douche maar een nevel (bijvoorbeeld uit de plantenspuit, met of zonder de t-shirt tip van Bordensteker).
TurfGraver
3 jaar geleden
+1 Inekez1, al zou het zijn tegen water verspilling. ;)

Antwoorden (2)

Trek een niet te dun T-shirt aan.
Vul een plantenspuit met schoon vers water.
Een gebruikte schoongespoelde plastic schoonmaakspray-fles met zo’n knijper spuitmond erop is ook prima bruikbaar. Tenminste zo een waarvan je de spuitmond op een nevel in kunt stellen; een strakke spuitstraal zoals uit een waterpistool werkt niet.
Nevel je T-shirt lichtjes nat (terwijl je het aan hebt). De voorzijde en de zijkant onder je armen, en op je schouders. Het hoeft niet per se ook op je rug. En het katoen hoeft maar oppervlakkig wat vochtig te zijn.
De kleine vochtdruppeltjes gaan verdampen en daar wordt de stof van je T-shirt koeler van, want de warmte om het vocht te verdampen wordt onttrokken aan het shirt en aan de huid eronder.
Je shirt wordt vrij snel weer droog, en je moet dit dus regelmatig herhalen. Maar het helpt verrassend goed.

Deze methode werkt overigens vooral goed als het niet echt helemaal klam-vochtig weer is. Als je binnen zit moet je daarbij ook wel wat blijven ventileren. (Als het binnen nog niet te heet is brengt de warmere buitenlucht minder warmte-energie naar binnen dan je denkt.)
Maar vooral buiten in een zacht warm briesje werkt het prima.
3 jaar geleden
Het belangrijkste is goed drinken. (het liefst water) En wacht daarmee niet tot je dorst hebt, maar drink regelmatig. Dat is echt belangrijk!
Kies koel eten, dus geen gekookt of opgewarmd eten.
Blijf op het heetste moment van de dag uit de zon en gebruik zonnebrandcrème.
Blijf zoveel mogelijk in de schaduw en spetter regelmatig een beetje water in je gezicht, maar pas op dat je dan niet in de zon komt, want met water op je gezicht verbrandt je gezicht veel sneller.
Draag dunne en lichte kleding, dus geen zwarte kleding, dat zit veel warmer.
Houdt je hoofd bedekt, bijv. met een hoed.
Draag minder accessoires. Gebruik ventilatoren en/of airconditioning.
Sluit gordijnen en rolluiken.
Blijf bovendien erg rustig in hete dagen, ga geen activiteiten doen. Ook kan het helpen om af en toe je polsen onder de koude kraan het houden.