Officieel heet het :Wormvormig aanhangsel,maar men noemt het blinde darm,omdat er geen uitgang aan vast zit,m.a.w. het loopt dood.Dat zal ook de reden zijn,waarom er nog al vaak ontstekingen in ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

De blinde darm is het blind eindigende deel van je dikke darm. Daarom heet het blinde darm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het het blind eindigende (doodlopende) zakje is aan het eind van je dikke darm...

WIKI

"De blindedarm (caecum) is een blind eindigende zak van de dikke darm die zich bij de mens rechts onder in de buik bevindt. Het laatste deel van de dunne darm (het ileum) eindigt namelijk niet in het begin van de dikke darm maar mondt zijdelings uit in het caecum, een centimeter of 10 van het uiteinde. Dit blinde distale uiteinde is nu de blindedarm.

De primaire functie van de dikke darm is het opnemen van water en zouten uit het verteerde voedsel. De spieren in de wand van de dikke darm kunnen de inhoud kneden om de vochtopname te verbeteren.

De 'blindedarm' waarover in de volksmond gesproken wordt is echter een ander orgaan, namelijk het wormvormig aanhangsel (de appendix vermiformis).

Bij veel dieren, met name planteneters, is de blindedarm veel sterker ontwikkeld dan bij mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hij het licht aan het eind van de tunnel niet kan zien?

Sorry ik kon het niet laten... een beetje humor :-)

Nu serieus:
het heeft geen nut en het heet blind want het is een doodlopende kanaal.

Trouwens met een modern operatie die verricht wordt alleen in Rusland kan de blinde darm zijn gezichtsvermogen terug krijgen...

sorry... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond hem wel grappig, hoor +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ehe.. ik dacht dat iedereen chagrijnig was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee niet iedereen is chagerijnig.Gelukkig niet zeg! Ik lees liever een antwoord waar humor in zit dat een antwoord wat rechtstreeks van wikipedia gekopierd en neer geplakt is.Eigenlijk heb ik geen ander antwoord meer toe te voegen op deze vraag want de steller heeft al heel veel goede antwoorden gekregen. Vandaar dat ik jou maar even zit te typen nu.
De blindedarm is een zakje in rechts onderin je buik waar je dikke darm in eindigd.
De blinde darm werd jaren terug door onze uitgestorven voorouders gebruikt als vertering van ons voedsel.
Tegenwoordig word de blinde darm als volkomen nutteloos ervaren.