Stotteren mensen ook als ze alleen zijn?

Of kunnen ze dan wel vloeiend praten? Hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan ga je er vanuit dat ze in zichzelf praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja bijvoorbeeld. Of iets hardop lezen, een speech oefenen maakt in principe niet uit lijkt me.

Het beste antwoord

Stotteren wordt vaak uitgelokt door stress. Iemand die stottert zal dan ook vooral haperen als hij gespannen of opgewonden is. Een zwakke aanleg voor de timing van spreekbewegingen vormt de basis voor de snellere ontregeling van het spreken. De bijkomende angst of nervositeit zet de spreekspieren nog meer onder spanning. Er zijn echter veel individuele verschillen: bij de één is het stotteren sterk gekoppeld aan bepaalde situaties en/of personen, terwijl het stotteren bij de ander altijd en overal ongeveer hetzelfde is. In veel gevallen zorgt stotterangst of angst voor de omgeving ervoor dat een stotteraar zijn controle verliest. Als een stotteraar een speech of een voordracht moet houden, kan hij zo lang op de moeilijke woorden oefenen (of deze vermijden) dat de tekst er in één keer uitkomt. Luisteraars hoeven dan niet eens te merken dat de spreker een stotteraar is; in feite stottert hij in zijn hoofd. Wanneer er weinig eisen gesteld worden aan een gesprek, is het waarschijnlijk dat iemand ook minder zal stotteren. Dit is bijvoorbeeld het geval bij praten tegen kleine kinderen of huisdieren of bij hardop voorlezen als er niemand bij is.
Vaak hebben mensen die stotteren daar geen last van als ze zingen. Voor zang is buikademhaling nodig en dat bevordert vloeiend spreken. Zingen is wat betreft spreekcondities erg vergelijkbaar met het in een langzaam tempo nazeggen van zinnen: ook dat doen heel veel mensen die stotteren vloeiend. Ook tijdens het langzaam nazeggen van zinnen hoeft er voor veel factoren niet zelf een plan van uitvoering te worden gemaakt.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

mijn neef stottert. en hoe! maar als hij alleen is praat ie dus niet . tegen wie moet hij wat zeggen?
zijn stotteren komt omdat hij de woorden sneller denkt dan dat ie ze uit kan spreken , en ergens jn zijn hoofd gaat er dan wat mis zegt ie.
dus als hij bij wijze van spreken tegen de muur staat te kletsen dan stottert hij ook. voor mijn neef maakt het dus niet uit of er iemand bij hem is of dat ie alleen is, hij stottert gewoon. je hoort trouwens wel vaak dat sommige stotteraars geen problemen ondervinden met betrekking tot het stotteren tijdens het zingen. vanwege het anders gebruiken van de ademhaling. maar of dat voor mijn neef ook geld?........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen in ieder geval minder stotteren, want stotteren neemt toe als stotteraars in gezelschap zijn of onder druk staan.

"In ons land stotteren zo'n 150.000 mensen in meer of mindere mate. Opmerkelijk is dat drie keer zoveel mannen als vrouwen stotteren. Al deze stotteraars kunnen in feite heel goed praten, maar onder druk of in gezelschap komt in één keer hun lastige handicap naar boven".

Voor meer informatie over stotteren: zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, stotterende mensen stotteren vaak niet als ze zingen alleen zijn of tegen een huisdier praten.
Ze stotteren vaak meer dan normaal als ze gestrest zijn. Dit komt waarschijnlijk doordat ze de spieren van hun stembanden dan onbewust gaan spannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, stotterende mensen kunnen óók stotteren als ze alleen zijn, maar ... alleen als ze er een luisteraar bij "denken".
Er is zelfs een geval bekend van iemand die tijdens het zingen "stottert".
Lees onderstaande brochures
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik stotter heel erg, en ook in me eentje net zo erg als met andere mensen erbij. Enigste wanneer ik niet stotter , je als ik aan het typen ben en het voorlees