Hoe kan ik gemotiveerd blijven om af te vallen?

Hoi mensen!

Begin maart ben ik begonnen met afvallen, en met succes kan ik wel zeggen. Ik woog destijds 105 kilo met een lengte van 1 meter 74 en inmiddels is er nog 82 kilo van mij over. Dat is nog steeds 8-9 kilo te zwaar zegt Wii Fit. En ja, wil deze laatste kilo's er ook graag af hebben.

Ik ben begonnen met minder eten en meer bewegen. En de kilo's vlogen er echt af! Gaf echt een fijn gevoel. Maar op het moment val ik nog maar heel weinig af. :( De afgelopen week slechts 400 gram, en dat terwijl ik me helemaal suf sport. :( Begin hierdoor m'n motivatie een beetje te verliezen, en ja, ik weet het, dat is zonde. Ik wil ook graag doorgaan, maar het zou mooi zijn als er een paar dingen zijn waaraan ik kan denken om gemotiveerd te blijven. Heeft iemand misschien tips voor mij? Of heeft iemand misschien tips hoe ik de snelheid van het afvallen weer (1-2 kilo per week) weer op peil kan brengen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bent al 23 kilo afgevallen in 15 weken. Dat is héél snel! In dat tempo afvallen is prima als er 5-10 kilo af moet, maar in hetzelfde tempo meer dan 30 kilo verliezen, dat trekt je lichaam gewoon niet. Ik zou dan ook niet zo hard voor jezelf zijn. Als je te zwaar bent, maakt het al een groot verschil voor je gezondheid als je 5-10% van je gewicht verliest. Jij bent al ruim 20% kwijt! Er is een vijfde minder van jou dan er begin maart was. Je lijkt nu een plateau bereikt te hebben, en dat is helemaal niet raar. Je lichaam krijgt nogal een schok te verduren als je zo snel zoveel afvalt, voor je lijf is dat een noodtoestand waarin het zoveel mogelijk probeert vast te houden. Je lijf weet immers niet dat afvallen de bedoeling is, en reageert met dezelfde overlevingsstrategie als wanneer er een hongersnood heerst: alle energie uit het weinige voedsel halen, en ópslaan die hap! Dit is het gevaarlijke moment. Niet alleen is het demotiverend als je zo hard eraan werkt en zoveel langzamer afvalt, als je nu echt in de fout gaat, dan kom je ook héél snel weer aan. Als ik jou was, zou ik nu even niet verder afvallen, maar je best doen om op dit gewicht te blijven. Dat wil zeggen dat je normaal sport in plaats van je suf te sporten, en dat je leert om te eten als iemand die 82 kilo weegt in plaats van als iemand die 105 kilo weegt of iemand die aan het dieten is. Probeer de boel een tijdje stabiel te houden. Als je dit een tijdje volhoudt, en je lijf er dus aan gewend is dat 82 kilo de gewone toestand is, niet de noodtoestand, kun je weer verder gaan afvallen om die laatste 8-9 kilo eraf te krijgen. Grote kans dat het dan veel gemakkelijker gaat dan nu, en dat je dan ook gemakkelijker gemotiveerd kunt blijven voor die laatste loodjes.

Zet het idee uit je hoofd dat je aan het afvallen of dieten bent. Je bent nu bezig met de rest van je leven. Dit is hoe je gezond gaat blijven, hoe je ervoor zorgt dat je met je kinderen en eventuele kleinkinderen gaat spelen. Zo kun je op vakantie lekker naar het zwembad of een lange fietstocht maken. Door nu gewoon gezond te blijven eten voor de rest van je leven zorg je ervoor dat de rest van je leven leuker is en dat je gezonder bent. Daar doe je het voor, niet voor dat ene nummertje dat op de weegschaal (of wii fit) staat. Dus, stop met elke week op die weegschaal staan maar zet fysieke uitdagingen voor jezelf. Ren de 5 kilometer, of doe 100 sit ups, dan gaan die laatste kilo's er vanzelf af. Uiteindelijk maakt dat cijfertje op die weegschaal geen verschil in je leven, maar wel je veranderde conditie en energiepeil. Ga daar dan ook voor.

Als je in zo'n korte tijd zoveel afvalt en sport, dan ontwikkel je ook spieren. Spiermassa is zwaarder dan vet en daardoor denk je dat je niet meer afvalt. Bovendien gaan de eerste kilo's altijd het snelste. De laatste paar kilo's duurt minstens net zo lang als de eerste 20. Dus heb geduld en ga door zoals je nu bezig bent. Let er wel op dat je voldoende eet!! Te weinig eten laat je wel afvallen, maar als dat te lang duurt, ga je weer aankomen omdat het lichaam reserves gaat opslaan bij te kort aan voedsel. Eet 2000 calorieën per dag, beslist niet minder! Drink veel water en ga je even niet meer wegen. Maat is belangrijker dan gewicht. Je koopt kleding op maat en niet op gewicht ;) Wees ook niet al te streng voor jezelf. Die kilo's zijn er destijds ook niet in een paar maanden aangekomen, dus je kunt niet verwachten dat je alles weer in een paar maanden kwijt bent. Vanaf nu is een pond per week afvallen meer dan genoeg. Ga je te hard, dan treedt straks het jojo effect op en ben je nog verder van huis. Je hebt al heel veel bereikt, wees trots op jezelf! Succes!

Fantaaaaastisch dat je al zoveel afgevallen bent. Proficiat; ik ben jaloers op je :-) Maar nu toch nog maar doorgaan met minder eten en veel bewegen. Een motivatie kan zijn als je denkt aan die leuke kleren die je straks aan kunt en hoe mooi je er in je bikini (of zwembroek als je een man bent) straks in de vakantier uit zult zien op het strand of bij het zwembad. Kijk om je heen op straat naar al die vette varkens die daar rondlopen en realiseer je hoe gunstg jij daar nu bij afsteekt en met nog een paar kilootjes meer eraf nóg meer. Houden zo en doorgaan!

Op een gegeven moment bereik je zo'n plateau (plat vlak): de dalende kilolijn stagneert en blijft vlak. Daar zit je nu. Het hoort erbij! heel normaal! Gewoon doorzeten en je verwachtingen bijstellen. Motivatie hooghouden kun je dus bereiken door het te accepteren, je kunt het beste gewoon aannemen dat dat zo werkt, je lichaam moet even op adem komen en wennen en dergelijken. Op het punt waar je nu zit, is het streven om op gewicht te blijven, dus als dat je lukt doe je het goed. Zeker niet minder gaan eten! Zo'n periode kan wel weken tot maanden duren. Dit zeg ik natuurlijk Niet om je te ontmoedigen, maar simpelweg omdat het een normale gang van zaken is! Dus als je dat weet (en zoek er gerust meer info over, bij dietisten bijvoorbeeld, om jezelf te kunnen overtuigen) dan heb je hopelijk je motivatie ook op peil wanneer je merkt dat je niet aankomt.

Anderen zeiden het al: goed gedaan, het gaat best snel. En nu moet je een paar dingen doen: volhouden... als je stopt met sporten, komt het snel weer terug... dus je moet een heel lange tijd genoeg sporten/bewegen om het kwijt te blijven. zie alles positief. Als je van het sporten niet afvalt, voel je je er toch wel beter door. Ook dan mag je trots zijn op je zelf!!! Soms sport ik een uur, kom thuis met pijn in mijn knie, verdorie, de helft gewandeld.... NEE, ik ben toch een uur bezig geweest, ben moe, bezweet. En DAT is beter dan thuis zitten (en dicht slibben ;-). Accepteer dat je op een gegeven moment een keer een kilo aan komt, dat weer kwijt raakt, etc. Afvallen gaat niet in een rechte lijn (naar beneden), maar gaat zoetjes aan. En voor de laatste kilo's moet je de meeste moeite doen. Iemand van 1.74 m mag best 80kg wegen. Dan ben je wellicht niet ideaal, maar ook niet te zwaar. En ach, ideaal, dat bestaat toch helemaal niet? Nee joh, wees gewoon trots op wat je wel bereikt. Dat is de beste motivatie. En die laatste paar kilo's komen wel, maar duren wat langer, en dat is helemaal niet erg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100