mijn hamstrings zijn veel te kort wat nu?

volgens ziekenhuis en huisarts zijn mijn hamstrings veel te kort... waaruit ook is gebleken dat me rugspieren helemaal waren afgenomen doordat ik te lang heb rondgelopen emt dit probleem aangezien ik er al 3 jaar voor naar me oude huisarts ging en mij niet serieus nam..
fysio gedaan 8 maanden en dit heeft geen goede resultaten geleverd en in 8 maanden tijd zijn mijn benen flink achteruit gegaan..
zijn er mensen die hier meer over weten of mee hebben gemaakt zoja..
wat gaat er denk je nu gebeuren zoude ze me helpen?
ik word er zelf gek van ben vorig keer met een kind van 1 jaar gevallen omdat me benen ermee stopten en gevoelloos werden voor paar seconden
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Je verhaal lijkt op, inderdaad, een probleem in je rug. Tussen de ruggenwervels komen onze zenuwen uit, zeg maar het glasvezelnetwerk van het lichaam. Tussen één van die wervels komt de zenuw uit die onder andere naar de hamstringspier gaat om die spier te laten bewegen. Die wervel heet L4 en zit helemaal onder in je rug, net boven je staartbeen. Wanneer er iets aan de hand is bij die wervel (bijv. het gat waardoor de zenuw naar buiten komt kan te klein zijn, de zachtere kern van onze wervels uitstulpt) kan dit de zenuw een beetje of helemaal afknellen. Men spreekt dan vaak van een hernia. Maar let op: het is niet gezegd dat jij dat ook hebt. Dat zal eerst verder onderzocht moeten worden.
Dat jouw hamstrings te kort zouden zijn kan te maken hebben met die zenuw bij wervel L4. Waarom die spieren te kort zijn zal duidelijk worden na onderzoek. Het kan zijn dat je houding niet goed is (je bekken, rug en benen zijn allemaal verbonden met elkaar) of die zenuw geeft juist te veel signaal aan je hamstrings waardoor ze eigenlijk continu onder spanning staan en daardoor worden ze ook een stukje korter.
Wat er aan gedaan kan worden doen hangt af van wat de oorzaak is. In het ergste geval niks, maar meestal zijn deze problemen op te lossen, zeker als je nog jong bent.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Veel goede oefeningen doen.
Een site gevonden waar ze op staan, beterschap ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze oefeningen heb ik ook gehad en geen succes geleverd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien goede steunzolen eens proberen, ik heb wat gegoogelt en dan kom je veel tegen. http://www.kpnvandaag.nl/#googleSearch|id=73810&searchid=73779&webid=26098&searchtype=google&source=google&keyword=te%20korte%20hamstrings%20en%20steunzolen&start=0
Klinkt allemaal wat dubieus. Met name het gevoelloos worden van je benen kan niet worden gekoppeld aan te korte hamstrings. klinkt meer als een zenuwbeklemming of niet goede doorstroming van het bloed door de vaten. Mijn inziens is het zinvol om ergens een afspraak te maken, liefst bij een manueel therapeut omdat die een wat diepere / betere kijk heeft op complexe klachten, zoals je beschrijft.
Om antwoord te geven op je vraag wat je zelf kunt doen; proberen wat te rekken. Hou de rek minimaal 10 seconden vast, anders gebeurd er niks. Daarnaast is het zinvol om mobiliserende oefeningen voor je bekken en onderrug te doen, gezien de hamstrings op je zitbeenknobbels aanhechten en je bekken weer aan je onderrug vastzit.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het misschien wat verwarrend omschreven de reden dat me benen gevoelloos worden komt vanuit me rug daar gaan ze ook nog onderzoeken naar doen maar voreg me alleen af of er nog iets werkte dus vandara me vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en een + vergeten te zeggen ;)