Gaat de piep in me oor nooit meer weg?

Ik heb sinds begin deze weeg al last van piep in me oor. Kan er gewoon niet meer door slapen. Heb het nu ongeveer 4 dagen constant door gamen met een headset. Wat is de kans dat dit voor altijd blijft?
Wat is de kans dat dit nooit meer weggaat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Geef je oren een paar dagen rust.
Met wat geluk gaat het dan wel weg.
Zo ja, laat het een waarschuwing zijn dat je gehoor kostbaar is en je dus heel voorzichtig moet zijn.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
ik ken iemand die had ook altijd een piep in zijn oor, hij was dj in de 90er jaren.
hij draaide altijd muziek keihard, en had hier maling aan.
nu is hij aan die ene kant doof. let op

Antwoorden (1)

Dat gepiep heet tinnitus en kan erg hinderlijk worden. Het is een gevolg van een (tijdelijke) gehoorbeschadiging. Als het pas een begin is kan het overgaan als je enkele dagen rust neemt. Als je echter straks weer begint en de headset weer te hard zet is de kans groot, dat de beschadiging zo erg wordt, dat je er de rest van je leven niet meer vanaf komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus komende dagen geluid even 50%?
crispy
4 jaar geleden
@Ericjannes: het is niet in te schatten wat 50% op jouw headset betekent. En ik geloof ook niet dat je doordrongen bent van de ernst van de situatie: het gaat er niet om dat je alleen maar de komende dagen een veel lager geluidsniveau toepast, maar dat je dat de rest van je leven doet.
Gehoorbeschadiging die is opgetreden is onherroepelijk, gaat dus niet meer weg. Elke keer als je teveel geluid er op los laat, gaat er weer iets een beetje verder kapot in je oren.
Wees verstandig, zorg dat je geluid zo laag mogelijk staat dat je het nog net hoort. Dat is echt voldoende en dan beschadig je je oren niet nog verder.
lees hier even verder: https://vereniginggain.nl/nl/gehoorproblemen/algemeen-4
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aha dus dan is gamen geen optie meer? Ben nu 25 doe het jaren eerste keer echt last van heb. Geluid zacht tijdens gamen is zelfde als zonder geluid je hoort niemand aankomen lopen etc
crispy
4 jaar geleden
Of gamen alsnog mogelijk is, is een keuze die je zelf moet maken. Er zijn ongetwijfeld games waar het geluidsniveau niet hoog hoeft te zijn.
Maar wel met een fors geluidsniveau betekent (afgezien van de tinnitus problemen) dat je gehoor afneemt en dat je het geluid dus steeds harder moet gaan zetten.
Het is een afweging die zeer verstrekkende gevolgen heeft. Nu ben je 25, je hebt wellicht de afgelopen 5 jaar in toenemende mate je oren belast. Je bent nu aangeland op een punt waar je ofwel kiest om door te gaan, waarbij je binnen korte tijd met zekerheid grote schade aanricht, of je zet de geluidsbelasting voor je oren even op nul en hoopt dat het weer een beetje verbetert.
Er zijn andere dingen die ook leuk zijn en die geen onherstelbare schade aanrichten.