De rechtshandige ledematen zijn bijna altijd dominant in de erfelijksheid factor. Dus de genen bepalen het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

prachtig antwoord van kittens2:

Er bestaan 3 groepen, nml. links-, rechts- en links/rechtshandigen. Echte links- of rechtshandigen leren niet zomaar rechts- of linkshandig te worden. Een mooi voorbeeld is mijn vader, hij is linkshandig, opgevoed als rechtshandige (met straf als hij toch links schreef!), maar ik ken hem alleen maar als linkshandig. Niet gelukt dus!!
Mijn broer daarentegen is absoluut rechtshandig. Hij snijdt bv. eerst zijn eten helemaal, legt daarna zijn mes neer om met zijn rechterhand te kunnen eten. Dus niet snijden en eten te gelijk. Mijn moeder en ik zijn links/rechtshandig. Opgevoed als rechtshandig, kunnen wij veel dingen ook met links en soms hebben wij ons dingen linksom aangeleerd als er geen voorbeeld was.
Erfelijkheid speelt wel degelijk een rol en het is waar dat linkshandigen vaker creatiever zijn dan rechtshandigen (slimmer, dat weet ik niet hoor ;) ). Dat heeft te maken met het feit dat "creativiteit" in de rechter hersenhelft huist. En rechterhersenen sturen het linker deel van het lichaam aan (en andersom) en linkshandigen maken daar dus sowieso meer gebruik van. Let maar eens op hoeveel acteurs/actrices linkshandig zijn (Tom Cruise bv.) en volgens mij was Da Vinci ook linkshandig.
Wel kan ik aanraden om, als het dus kan, een kind te leren rechtshandig op te voeden, omdat de maatschappij vaak rechtsom is ingericht en linkshandige dingen zijn vaak duurder. Maar WAT NIET KAN, KAN NIET!!!!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om eerlijk te zijn zie ik heel veel reactie en heel weinig verklaring. De enige oorzaak die je aandraagt is dat erfelijkheid ook een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij werd alles duidelijk ; )
Het heeft te maken van de lateralisatie van de hersenen. De lateralisatie is de fase in de neuro-motorische ontwikkeling waarbij de linker- of rechterhersenhelft zijn dominantie of specialisatie krijgt. Het ontstaan van een handvoorkeur kan niet los worden gekoppeld van het ontstaan van lateralisatie; het is het meest zichtbare kenmerk ervan.
Prehistorisch en historisch zijn er diverse bewijzen van voorkeur voor rechtshandigheid, maar er waren ook linkshandigen (zelfs al bij de Neanderthalers). Over heel de wereld zijn er rechts- en linkshandige mensen, maar de meesten zijn rechtshandig: 86.3%. Daar is onderzoek naar gedaan.
Er is verband met de handvoorkeur van de ouders, genetische invloed dus:
Als beide ouders rechtshandig waren is slechts 3.3% van de onderzochten linkshandig.
Als moeder linkshandig was blijkt 31.6% linkshandig.
Als vader linkshandig was blijkt 49.5% linkshandig.
Als beide ouders linkshandig waren blijkt 57% linkshandig.
Verder is opmerkelijk dat:
20 tot 25 % van eenëige tweelingen niet dezelfde handvoorkeur hebben. Meer tweelingen linkshandig zijn.
En meer mannen linkshandig zijn. Er zijn verschillende theorieën geformuleerd om dit te verklaren, maar het is niet gelukt deze sluitend te maken.
Er is een hypothese dat er een gen voor rechtshandigheid zou zijn.
Amadea