Kun je zomaar overstappen naar een andere apotheek?

Mijn huidige apotheek maakt de laatste jaren en met name de laatste maanden enorme fouten. Ze bezorgen bij mij aan huis maar er klopt heel vaak iets niet en laatst zat er zelfs een formulier dat aan iemand anders was gericht bij mijn bestelling. Heb al div. keren hen een klachtenmail gestuurd maar daar wordt niet op gereageerd. Ik kan een juridische klachtenprocedure starten maar dat wil ik niet.Kortom, ik wil overstappen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Overstappen naar een andere apotheek gaat eigenlijk net zo gemakkelijk als veranderen van huisarts. Je hebt vrije keuze in apotheek. Het is echter niet verplicht om bij een bepaalde apotheek ingeschreven te staan. Maar wel aan te raden als je veelvuldig medicijnen gebruikt. Zij maken dan een dossier aan waarin staat welke medicijnen je gebruikt en kunnen zo nagaan of bepaalde medicatie wel samengaat. Dit komt een veilig gebruik van medicijnen ten goede. Inschrijven bij je nieuwe apotheek. Dit doe je voordat je uitschrijft bij je oude apotheek. Inschrijven gebeurt vaak telefonisch of per mail. De eerstvolgende keer dat je de apotheek bezoekt, neem je je identiteitsbewijs en verzekeringspasje mee. Zelf hoef je niet bij je zorgverzekeraar aan te geven dat je bij een nieuwe apotheek ingeschreven bent. 2. Meld bij je huisarts bij welke apotheek je ingeschreven staat. Dit kun je aan de dokter zelf of zijn assistente doorgeven. Zij verwerken dit dan in je medisch dossier. 3. Schrijf je uit bij je oude apotheek. Bij een verhuizing of ontevredenheid geef je mondeling, schriftelijk of telefonisch door dat je overstapt naar een andere apotheek. Je laat dan het volgende weten: a. De reden waarom je overstapt (verhuizing of ontevredenheid). b. Per wanneer je overstapt (per direct of over enkele dagen of maanden). c. De naam en het (e-mail)adres van je nieuwe apotheek. Je oude apotheker kan dan je medicijndossier overdragen op je nieuwe apotheker. Dit kan hij doen door: i. Het dossier persoonlijk over te dragen. ii. Het dossier (aangetekend) per post te versturen. iii. Of het op een veilige manier digitaal versturen.

Bronnen:
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/v...

Jazeker dit is gelukkig geen probleem, de keuze van apotheek is vrij. Zo niet bij artsen echter, de ene praktijk zal niet altijd een patiënt van een andere praktijk overnemen. Elders wordt het tegendeel beweerd. Uit soortgelijke ervaringen - zoals o.a. zelfs medicatie die bij de buren werd bezorgd! - besluiten over te stappen is heel eenvoudig. Ga naar de nieuwe apotheek toe en vertel dat je nieuwe klant wilt worden. Zij zeggen bij de vorige apotheek op(!) en regelen alles. Beter kan niet, je moet er wel naar toe gaan. ID-bewijs + zorgpas mee en binnen een stief kwartiertje is het geregeld. De nieuwe apotheek zal in de meeste gevallen informeren naar de redenen van overstappen. Aarzel niet om dit te vertellen, de nieuwe apotheek zorgt er voor niet dezelfde fouten te maken. Zij willen graag een nieuwe klant en houden. N.B. - Het is belangrijk in sommige gevallen om verzekerd te zijn van een bezorgdienst. De bezorgdienst is een extra service en de apotheek bepaalt wie hiervan gebruik mag maken. - Bij problemen kun je de volgende keer wellicht de apotheker zelf bellen. Zonder e-mail/ klachtenmail, tactvoller is het om eerst te proberen een probleem verbaal te bespreken en op te lossen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100