Dat ligt aan de lengte van de stembanden, hoe langer die zijn, hoe lager de stem.
Vrouwen hebben kortere stembanden.
Overigens wordt de lengte van de stembanden beïnvloedt door het hormoon testosteron (vanaf de puberteit).
Dus vrouwen met verhoogde testosteron hebben een vrij zware stem, mannen met verlaagde testosteron juist een hogere stem.

Toegevoegd na 6 minuten:
De hoogte van de toon wordt bepaald door de snelheid waarmee de stembanden trillen. (Trillingsfrequentie)
De stembanden trillen omdat er lucht door geperst wordt.
Stembanden van de man zijn langer (en dikker) en hebben een lage trillingsfrequentie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat hun baard,zoals bij mannen zich niet in de keel bevindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo zijn de stembanden gevormd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En die -1 is van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
omdat de stembanden zo gevormd zijn
basta!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jebt glijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)
Dat wordt in een eerder gestelde vraag fijntjes uitgelegd:

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-mannenstem-vrouwenstem-ontstaan.25742
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen hebben kortere stembanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De adamsappel laat al een verschil zien bij mannen.Maar het zullen de stembanden wel zijn.