Bang voor geven/krijgen van knuffels?

De knuffel waarin men de armen om elkaar heen slaat. Ik krijg een beklemmend gevoel wanneer mensen dat bij mij doen, zelfs mijn ouders. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ik heb er ook last van. Ook bij mijn ouders. Mijn moeder zei dat ik al zo was als baby dus ik vermoed zelf ook dat het een stukje karakter is en je er dus geen behoefte aan hebt.

De enige persoon waarbij ik er minder last van heb dat is dan m'n partner, heel vreemd, dan vind ik 't wel fijn.

Zelf krijg ik altijd een opstandig gevoel van binnen als mensen knuffelen en wil ik gewoon niet mijn lichaam tegen een ander persoon aan drukken. Of het lichaam van een ander voelen. Ik los het dan wel weer op met humor, zodat mensen het niet gek vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Oorzaak: jij bent een uniek mens en in jouw geval niet zo van het knuffelige, lichamelijke soort. Prima, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooh, maar dat maakt het heel anders! Je hoeft niet van iedereen knuffels te willen ontvangen, maar je zou wel graag wat verder gaan met die jongen? Als hij jou echt ziet zitten kun je er ook met hem over praten, lijkt mij. Als je maar vaak genoeg bevestigt dat je hem echt leuk en lief vindt maar dat je (nog) wat moeite hebt met knuffeligheid, komt het toch wel goed naarmate jullie elkaar beter leren kennen?
Je voelt je waarschijnlijk onzeker. Als je bang bent om knuffels te geven, komt dat vaak doordat je bang bent om afgewezen te worden. Mensen hebben ook een comfortzone, die is al ik me niet vergis zo'n 30 cm. Wanneer je dichterbij komt voel je je vaak niet meer op je gemak. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou bijna denken aan een soort traumatische ervaring in het verleden. Maar waarschijnlijk had je het dan wel geweten..

Misschien hebben je ouders je als kind nooit laten wennen aan 'het krijgen van een knuffel'?

Ik denk in ieder geval dat het wel over zal gaan als je dat beklemmende gevoel een tijdje doorstaat. Je moet gewoon doorzetten en dan uiteindelijk zul je je daarbij op je gemak gaan voelen. Het is dus niet goed om die jongen afstand te laten houden, want zo wen je er nooit aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je niet druk. Niet iedereen heeft behoefte aan fysiek contact. Er zijn genoeg mensen die zich hier niet prettig bij voelen. Denk bijvoorbeeld aan heel veel mensen die het onprettig vinden om met 3 kussen te begroeten. Dat hoeft niks te maken te hebben met een diepliggende oorzaak, sterker nog het heeft gewoon vaker te maken met je dynamiek, je karakter.

Er zijn nu eenmaal meer mensen die dit wel prettig vinden, waardoor jij abnormaler lijkt. Jij communiceert gewoon op een andere manier, prima toch. Leer jezelf trucjes aan waardoor je fysiek contact kunt vermijden zonder daar heel panisch over te doen.

We moeten eens afleren om te denken dat ieder persoon binnen 1 profiel moet passen. Twijfel niet aan jezelf en ga niet panisch een traumatische oorzaak vinden voor je gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! Ieder z'n ding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer trouwens er niet voor te pleiten dat je koste wat kost ieder fysiek contact moet vermijden. Ik wil vooral zeggen dat je de rust moet vinden om te accepteren dat je iets niet prettig vindt, zonder daar verregaande conclusies aan te verbinden. Je bent wie je bent en dat is goed zat!
Ga eens naar een KNUFFELPARTY,misschien zijn daar ook wel knuffels die dit probleem hadden?Je weet maar nooit!
Email:knuffelparty@hotmail.com

Succes!

Toegevoegd na 7 minuten:
probleem hadden?(niet echt belangrijk,maar het vraagteken moet weg!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige mensen wekt een knuffel gewoon iets van weerstand op.

Lichamelijk contact staat ze eenvoudig tegen.

Vaak is het het gevolg van iets dat in het verleden heeft plaatsgevonden.

Maar dat hoeft niet speciaal iets met seksualiteit van doen te hebben gehad.

Doch meestal iets wat je b.v. als baby als onprettig hebt ervaren en in je onderbewustzijn opgeslagen licht .

Een andere oorzaak kan je eigen onzekerheid zijn. Dus dat je jezelf daarbij geen houding weet te geven.

Zelfs kun je er te weinig van je ouders hebben gehad in je vroegste jeugd.

Ik raad je aan te trachten eroverheen te geraken, immers...

Immers..als je ooit kinderen krijgt, mag je hen een lekkere knuffel echt niet onthouden.

Als je je eenmaal aan een knuffel hebt kunnen geven, zul je zien hoe prettig ze eigenlijk zijn en wil je er meer..

Om je alvast een klein beetje op weg te helpen, geef ik jou hier nu een warme digitale knuffel.

Gr, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die kinderen, daar ben ik het mee eens, maar dat komt waarschijnlijk vanzelf wel goed. Waar ik het niet mee eens ben, is dat het te maken zou hebben met iets wat je in je jonge jaren hebt meegemaakt en dat je 'er overheen moet komen'. Ieder zijn meug, laten we onze verschillen vieren en niet proberen om aan een of ander ideaal dat niet bestaat, te voldoen.
Zelf kan ik ook heel terughoudend reageren op knuffels. Hangt wel af van de situatie ( als vrouw zijnde kunnen mannen die je een knuffel willen geven een niet plezierig gevoel geven alsof ze meer willen ).
Maar ik ben moeder van twee kindjes en daar knuffel ik het liefst de hele dag mee, de oudste wil niet te vaak meer want hij wordt 11.
MAar ik heb geen specifieke verklaring ervoor. Bij mij hangt t van persoon af. Toen ik klein was walgde ik van knuffel van moeder maar vader niet. Zolang je geen trauma ervaring hebt is er niks mis. Iedereen is anders gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een woordspeling die verdomt waar zou kunnen zijn.

knuffel is ook wel een omarming, elkaar vasthouden. Dus vast houden. Je wordt vastgehouden en je kan je niet meer bewegen. Je wordt in de greep gehouden. Je kan niet meer weg, je kan niet meer vluchten.
Waarvoor wil je vluchten?

Het beklemmende gevoel heeft hiermee te maken. Het heeft ook wel te maken met een andere woordspeling zoals die van "ik hou van jou"
Houden van, Ik hou je vast. vasthouden.

Knuffels zijn een teken van houden van. Dat je geliefd wordt.
Ik hou van je kan ook gezien worden dat je niet meer los gelaten wordt. Dat je gevangen gehouden wordt. Zelf ben ik meer van ik heb je lief. Van liefhebben en geliefd worden. Vanuit de pure liefde.

Een knuffel krijgen is het ontvangen en geven van pure liefde. Dat is de hoofdzaak, niet het houden van of ook wel vasthouden.
Maak dit onderscheidt, en je zult er beter tegen kunnen.