Wat is de betekenis van Rhesus uitslag?

Ik heb pas bloedonderzoek gedaan wegens zwangerschap. Online is de uitslag al zichtbaar maar weet ik niet wat een paar dingen betekenen wat met rhesus te maken heeft. Het staat onder kopje Antigenen:

Rh. syst.: grote C aanwezig -
Rh. syst.: kleine c aanwezig -
Rh. syst.: grote E afwezig -
Rh. syst.: kleine e aanwezig -
Kell syst.: grote K afwezig

Iemand die de betekenis van aanwezig afwezig weet en wat het betekent?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (2)

Antigenen zijn gebonden aan de rode bloedcellen en kunnen (als het de verkeerde zijn) problemen geven met het bloed van de foetus. Hierop is dus gecontroleerd. Er zal echter meer controle plaatsvinden (ook bij de foetus) als er problemen worden verwacht.

Irregulaire antistoffen zijn normaal niet in het bloed aanwezig. Het zijn afweerstoffen tegen andere bloedgroepen dan A en B. Ze kunnen ontstaan na een bloedtransfusie of na een zwangerschap. Soms hebben zwangeren irregulaire antistoffen zonder duidelijke oorzaak. Als u geen irregulaire antistoffen hebt, dan zijn geen extra maatregelen nodig. Hebt u wel irregulaire antistoffen, dan is meer onderzoek en soms extra controle gewenst.

(Vertaald uit de Engelse site; zie link)
Het Rh-bloedgroepsysteem is een van de 36 bekende menselijke bloedgroepsystemen. Het is het tweede belangrijkste bloedgroepsysteem, na het ABO bloedgroepsysteem. Het Rh-bloedgroepsysteem bestaat uit 49 gedefinieerde bloedgroepantigenen, waaronder de vijf antigenen D, C, c, E en e de belangrijkste zijn. Er is geen d-antigeen. De Rh (D) -status van een persoon wordt normaal beschreven met een positief of negatief achtervoegsel na het ABO-type (bijvoorbeeld iemand die A Positief is, heeft het A-antigeen en het Rh (D) -antigeen, terwijl iemand die een Negatief is de Rh niet heeft (D) antigeen). De termen Rh-factor, Rh-positief en Rh-negatief verwijzen alleen naar het Rh (D) -antigeen. Antilichamen tegen Rh-antigenen kunnen betrokken zijn bij hemolytische transfusiereacties en antilichamen tegen de Rh (D) - en Rh (c) -antigenen bieden een aanzienlijk risico op hemolytische ziekte van de foetus en pasgeborene.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jouw bloedgroep is A, B, AB of 0.
Daarnaast ben jij rhesus negatief (-).
Een zwangere vrouw die rhesus negatief is, wordt altijd extra gecontroleerd.
Waarom? Als jouw kindje rhesus positief is, wordt de zwangerschap meer begeleid.

Jij bent rhesus negatief, stel dat jouw kind rhesus positief is, dan kan jouw bloed antistoffen aanmaken tegen het bloed van het kindje.
Daarom houden ze jou nu goed in de gaten.

De rhesusfactor is niet alleen positief of negatief, maar hebben ook een letter
De belangrijkste zijn D en c. Zijn de D of c negatief, word je extra gecontroleerd.
In jouw geval zie je dat die kleine c aanwezig is. Verder zijn meerdere antistoffen aanwezig.
Dit betekent dat ze nu meerdere onderzoeken gaan doen, zodat jij en de kleine een goede zwangerschap hebben. Maak je hier geen zorgen om, want dit komt zeer geregeld voor.

In principe zijn de bloedbaan van jou en de kleine gescheiden.
In 3,5% van de zwangerschappen komt het bloed wel in aanraking. Dit gebeurt normaal niet voor de 30e zwangerschapsweek.
Maar ondanks dat de kans heel klein is, willen de artsen voor deze 30 weken het 100% zeker weten.
Waarschijnlijk ben jij nu rond de 27e week. De artsen weten dat jij inderdaad de negatieve rhesus draagt met antistoffen (aanwezig).
Wat gaan ze nu doen?
Waarschijnlijk gaan ze naar de rhesus van de kleine kijken.
Is deze ook negatief dan hebben jullie hetzelfde en is er niks aan de hand.
Is deze positief dan krijg jij waarschijnlijk een prik, zodat jij geen antistoffen aanmaakt tegen het bloed van de kleine. (Mocht jullie bloed onverwacht toch in contact komen).
Na de bevalling krijg je deze prik nogmaals (stel je raakt nog eens zwanger).

Ik zal ook nog een link toevoegen waarin alles duidelijk wordt uitgelegd.
Zie het echt als voorkomen van.

Fijne zwangerschap!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi bedankt voor je reactie! Voor Rhesus D ben ik wel positief wat ze ook altijd ter duidelijkheid willen weten. Alleen die anderen zijn niet bekend bij mij
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik vond het al raar dat D niet onderzocht was.
Maar dat is dus al bekend :-))))) Omdat kleine c nu sowieso aanwezig is, zullen ze je waarschijnlijk idd uit voorzorg verder onderzoeken.
Is alleen maar goed. Vroeger was bij elke rhesus negatief handelen uit voorzorg (keken ze geeneens verder). Nogmaals: laat alles goed groeien ;-)