Vapen voor een operatie, mag dat?

Ik krijg over een tijdje een zeer zware rugoperatie. Roken doe ik niet maar ik damp wel (3 mg nicotine). Moet ik daar (ruim) voor de operatie mee stoppen of kan ik eventueel omschakelen op 0 mg nicotine? In verband met de zenuwen lijkt stoppen met vapen voor mij de hel. Tabak rook ik al 6 jaar niet meer.

4 jaar geleden
12K
Ritsuka
4 jaar geleden
Ik zou je behandelend arts bellen. De afdeling waar je operatie plaatsvind heeft vast wel een informatienummer.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Er word hoogstwaarschijnlijk gezegd dat je moet stoppen vanaf het moment dat je nuchter moet zijn. Ik rookte als een schoorsteen en heb zelf dat advies 2x genegeerd. Dat was vorig jaar. Ik liep met een peuk naar de ok...nou ja drukte hem uit bij de ingang van het ziekenhuis ;-) Zelf geen last ondervonden. Betekent niet dat dit voor jou ook zo is. Je operatie gaat er niet door mislukken, maar je kan heftiger reageren op de narcose, als in misselijkheid e.d.

Antwoorden (1)

Vapen e-sigaret beïnvloedt wondgenezing nadelig

BOSTON MEDICAL CENTER

(Boston) - Nieuw onderzoek toont aan dat het vapen van e-sigaretten een negatief effect heeft op huidwondgenezing; het veroorzaakt schade vergelijkbaar met het roken van traditionele sigaretten. Onderzoekers, aangevoerd door een team van het Boston Medical Center (BMC), ontdekten dat blootstelling aan zowel e-sigaretten als traditionele sigaretten bij experimentele modellen resulteerden in verhoogde weefselafsterving en vertraging van de wondheling.
Deze ontdekkingen, gepubliceerd in JAMA Facial Plastic Surgery, geven zorgverleners belangrijke informatie voor het verstrekken van informatie aan patiënten die operaties overwegen, over de negatieve gevolgen van zowel traditionele als e-sigaretten op het wondhelingsproces en de veiligheid.

De bijwerkingen van het roken van traditionele sigaretten op wondheling zijn goed bekend op chirurgisch gebied. Chirurgen adviseren dat patiënten, waar mogelijk, een aantal maanden voor de operatie stoppen met roken. Alternatieve opties voor het traditionele roken, zoals het ‘vapen’ van elektronische sigaretten, winnen aan populariteit, en er is nog geen significant onderzoek gedaan of dit een veiliger alternatief is voor traditioneel roken, met name in de perioperatieve periode.

Voor deze studie stelden de onderzoekers experimentele modellen bloot aan ofwel traditionele sigaretten, elektronische sigaretten, of helemaal geen sigaretten. Ze controleerden serum cotininegehaltes, een biomarker voor blootstelling aan tabaksrook, bij beide positieve controle- en experimentele groepen om er zeker van te zijn dat vergelijkbare nicotineblootstelling werd verkregen in beide groepen.

Daarna creëerden de onderzoekers huidlapjes, die terug werden getransplanteerd op de modellen waarvan ze gemaakt waren, en monitorden de implantaten dagelijks op levensvatbaarheid en wondgenezing. Na twee weken zagen de onderzoekers dat er statistisch verhoogde aantallen weefselsterfte van de huidimplantaties plaatsvond bij groepen die blootgesteld waren aan zowel e-sigaretten als traditionele sigaretten.

“Gebaseerd op onze ontdekkingen zijn e-sigaretten geen veilig alternatief voor traditionele sigaretten als het aankomt op snelle wondgenezing,” zegt Jeffrey Spiegel, MD, hoofd Facial Plastic Surgery
fremar
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
De vraag gaat over de uren vóór de operatie.