Waar kun je als Nederlander zonder verwijzing een Functionele mri scan laten maken?

Dit om inzicht te krijgen in functioneren hersenen wanneer je mentale inspanning levert en daar snel vermoeid van raakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (3)

Overal waar ze dat doen als je het zelf betaald.
ronron1212
11 jaar geleden
Kan je hier laten doen, wel betalen uit eigen zak:

http://www.prescan.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
Prescan zit ook in Baarn aan de A1. +!
Bij diverse privéklinieken: http://www.privatescan.nl/losse-scan/mri-scan?gclid=CPetgPD59a8CFUxlfAod6H5kHA
http://www.diasana.nl/Basis.aspx?Tid=2&Sid=13696&Hmi=4&Smi=13696

Bij een aantal andere heb je wél een verwijzing nodig. Uiteraard worden dit soort onderzoeken niet vergoed als er geen verwijzing voor is.

Maar denk ook even goed na over je vraagstelling en je doel: de reden dat normaal gesproken een dergelijk onderzoek alleen geschiedt na verwijzing van een arts, is dat alleen een ter zake kundig specialist het juiste onderzoek kan aanvragen, en de resultaten juist kan interpreteren. Heb je zelf de kennis van zaken om precies te weten welke vorm van beeldvorming jou een antwoord kan geven op je vragen, áls je dat antwoord al krijgt met beeldvormend onderzoek? En ben je zelf in staat om de resultaten te interpreteren? Is het relevant voor een eventuele behandeling? Bij dit soort klachten zul je vaker niet dan wel een afwijking vinden met dit soort onderzoek, en de vraag is wat je ermee op zou schieten als er tóch een afwijking zichtbaar is. Het lijkt mij niets veranderen aan de behandelmogelijkheden bijvoorbeeld, en wat je waarneemt aan afwijkingen op een fMRI zegt soms weinig tot niets over de oorzaak van die afwijking.

Ik ken natuurlijk de achtergrond van je vraag niet: wellicht heb je een heel specifieke vraag die wel degelijk beantwoord kan worden met dit type onderzoek, en heb je ook de kennis om de uitslag juist te duiden. Dan nóg vraag ik me af of het ook maar iets uit zou maken voor de behandeling trouwens. Maar het is goed om voor jezelf helder te hebben wat je met zo'n onderzoek kunt en wilt bereiken. Hoe helderder de vraag, hoe meer je kunt met een eventueel antwoord.