Hoe komt het dat we het eigenlijk altijd over het weer hebben?

eigenlijk bijna iedereen hoor je altijd over het weer, waarom is dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Omdat veel van onze dagelijkse bezigheden zich in de buitenlucht afspelen. Wel leuk als daar een beetje zon bij komt kijken. Bovendien is het een gemakkelijk onderwerp om over te praten of om met mensen in contact te komen.
"Lekker weertje he?"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het weer wisselt hier vaak. ik heb het trouwens nooit over het weer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij in Nederland een zeeklimaat hebben. Dus veel wisselingen van weertypes, wat altijd gesprekstof oplevert. In de Sahara wordt minder over het weer gesproken.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het praten of beginnen over het weer is een uitnodiging tot het starten van een gesprek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werd me daar voor het eerst van bewust, dat dit zo is, toen we op vakantie waren in Denemarken.
Er was daar geen Nederlandse krant te krijgen en ik vroeg in de campingwinkel daar naar het weer voor vandaag.
Het bleek daar een non-issue. Het weer komt en gaat, de ene keer regent het en de andere keer niet.

Sinds die tijd merkte ik ook op dat het weerbericht in Nederland zelden klopt.
Je kunt beter s morgens naar de lucht kijken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar nu hoe het komt: voor veel activiteiten zijn we wel van het weer afhankelijk. Je fietstocht, je tennistournooi, of je kunt gaan wandelen of hooien, of de Uitmarkt zal slagen of niet enz. En door ons zeeklimaat is het weer zeer veranderlijk.
Het weer kan veel roet in het eten gooien of juist bijdragen aan de feestvreugde.
Maar waarom er juist in Nederland zoveel over wordt gesproken? En in Denemarken zoveel minder. Geen idee.
Het is hier de nationale begroeting: Lekker weertje he of, bah wat een miezer toch he. Komisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een veilig onderwerp - je geeft aan, dat je open bent voor sociale contacten, dat je de ander waarneemt, en je kunt gelijk even 'aftasten' hoe de ander reageert op jou en op de wereld.

'Lekker weertje, hè?'

mogelijke antwoorden:

ja, hè, ik word er helemaal blij van (gevoelsmens, optimist)
't werd ook wél tijd, hè? (meeprater, geduldig)
ja, voor oktober valt het alles mee.... (gevoel voor humor)
nou, ik vind het nogal plakkerig (ja, maar - zegger)
ja, nu je het zegt... (workaholic, stresskip)
Ja. Heb jij al.....gedaan? (prioriteiten liggen anders)
lekker is anders (met frons) (lerarentype,beterweter)

en zo kan je, met wat fantasie, iets over een ander die je niet kent te weten komen door de reacties. Een soort mede-eerste indruk krijgen van iemand, waar je je dan, als sociaal diertje op aan kan passen.

Zo zie ik tenminste de weerbabbeltjes bij ontmoetingen - je geeft, als lekker weer-zeggende aan, dat je niets kwaads in de zin hebt, en de ander geeft aan in hoeverre jij in zijn directe omgeving getolereerd wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk antwoord!
Het weer bepaalt voor een groot gedeelte voor heel veel mensen hun stemming. Het is verder een van de meeste makkelijke algemene zingenomover te praten. en de grootste gemene deler, we hebben er allemaal mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , dat valt op ! Persoonlijk denk ik dat het WEER vaak een gangmaker van een gesprek is , dus om tot een gesprek te komen .